Jääkarhu

Ursus maritimus
Maailmassa 22 000–31 000 yksilöä
Vaarantunut laji

Jääkarhu on pohjoisen kuningas ja arktisen luonnon symboli, joka on sopeutunut täydellisesti elämään lumen ja jään keskellä. Ilmastonmuutos on jääkarhun suurin uhka.

Tietoa jääkarhusta

Arktisella alueella elävä jääkarhu on sopeutunut vuosituhansien saatossa äärimmäisen kylmiin olosuhteisiin. Sen paksun vaalean turkin karvat ovat onttoja ja täynnä ilmaa, mistä johtuen turkki eristää hyvin sekä vedessä että kuivalla maalla. Jääkarhu käyttää paljon aikaa turkkinsa puhtaana pitämiseen, sillä likainen turkki eristää huonosti. Sillä on karvaa myös tassun pohjissa.

Tiesitkö, että...

Jääkarhun tieteellinen nimi, Ursus maritimus, tarkoittaa meren karhua.

Terveillä ja hyvinvoivilla yksilöillä lämpöä tarjoaa jopa 10 senttiä paksu lämmittävä rasvakerros, joka myös auttaa karhua selviämään niukkojen aikojen yli. Lisäksi jääkarhulla on pieni häntä ja pienet korvat, jotka vähentävät lämmön haihtumista.

Jääkarhun sanotaan olevan suurin maalla elävä lihansyöjä, vaikka todellisuudessa se viettää valtaosan elämästään jään päällä. Jääkarhu-urokset ovat selvästi naaraita kookkaampia: aikuinen uros voi painaa 600 kiloa ja olla kolmen metrin pituinen seisoessaan takajaloillaan – ja huomattavasti isompiakin yksilöitä on tavattu. Naaraat painavat yleensä noin 300 kiloa, raskaana ollessaan enemmän.

Jääkarhuemo ja kaksi pentua merijään päällä Alaskassa.

Tutkijat ovat jakaneet jääkarhukannan useisiin eri osapopulaatiohin. Noin 60 prosenttia maailman jääkarhuista elää Kanadassa. Lisäksi niitä elää Venäjän pohjoisosissa, Alaskassa, Grönlannissa ja Norjan Huippuvuorilla.

Kesällä arktisen jäälautan eteläosien sulaessa osa jääkarhuista seuraa vetäytyvää jäänreunaa pohjoiseen pysyäkseen ravinnon eli hylkeiden kannoilla. Toiset viettävät kesänsä maissa, sinnitellen pääasiassa talven ja kevään aikana kerättyjen rasvavarastojen varassa.

Voit oppia lisää jääkarhun ravinnosta, lisääntymisestä ja elintavoista selaamalla alla olevaa kuvagalleriaa.

Uhat

Ilmastonmuutos on jääkarhun ylivoimaisesti suurin uhka. Arktisella alueella ilmasto lämpenee viimeisimpien tutkimustulosten mukaan lähes neljä kertaa muuta maapalloa nopeammin. Pohjoinen merijää on vajaassa 40 vuodessa menettänyt noin puolet sekä pinta-alastaan että paksuudestaan.

Jään sulaminen vaikeuttaa jääkarhun elämää erityisesti heikentämällä sen ravinnonsaantia. Jäälautalta saalistettavat hylkeet ovat jääkarhun pääravintoa. Hylkeet jäävät kuitenkin jääkarhun tavoittamattomiin, mikäli jäätä ei ole. Tutkimusten mukaan vuoteen 2050 mennessä jääkarhujen määrä voi pienentyä jopa 30  prosentilla jääpeitteen hupenemisen takia.

Ilmastonmuutos vaikuttaa jääkarhun elämään myös muilla tavoin. Jään sulaminen voi johtaa siihen, että karhut viettävät enemmän aikaa maalla ja liikkuvat asutuksen lähettyvillä. Se voi johtaa konflikteihin, jotka voivat olla kohtalokkaita niin ihmisille kuin karhuillekin.

Jääkarhuja uhkaa myös uusien merialueiden avautuminen liiketoiminnalle arktisen merijään sulaessa. Arktisen alueen luonnonvaroja, kuten öljyä ja kaasua, on entistä helpompi ottaa käyttöön jäiden sulaessa. Se taas kiihdyttää ilmastonmuutosta ja lisää öljyonnettomuuksien riskiä. Luontoon päässyt öljy voisi aiheuttaa jääkarhuille vakavia terveyshaittoja, pilata lajin elinalueita ja vaikuttaa koko ravintoketjuun. Myös öljynporaukseen liittyvät räjäytys- ja rakennustyöt sekä lisääntyvä laivaliikenne voivat häiritä jääkarhuja.

Jääkarhun metsästystä säädellään useimmilla alueilla tarkoin, eikä tarkkaan valvottujen kiintiöiden mukaisesta metsästyksestä ole haittaa koko jääkarhupopulaatiolle. Joillain alueilla metsästys ei kuitenkaan ole kestävällä tasolla. Lisäksi salametsästys voi uhata jääkarhuja.

Mitä WWF tekee?

Kaksi jääkarhupartion jäsentä kävelee tasaisella jääkentällä Alaskassa. Yksi partion jäsen ajaa moottorikelkalla.

Ilmastonmuutos on jääkarhun suurin uhka, sillä lämpeneminen sulattaa jääkarhun elinalueita. Tavoitteemme on suojella jääkarhuja ja turvata niiden tulevaisuus lämpenevässä ympäristössä. WWF Suomi on osa WWF:n Arktista ohjelmaa, jonka puitteissa toteutetaan konkreettisia suojelutoimia arktisella alueella.

• Työskentelemme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Ilmastotyömme tärkein tavoite on rajoittaa ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen ja torjua ilmastonmuutoksen ihmisille ja ympäristölle aiheuttamia riskejä.

• Perustamme jääkarhupartioita ja rahoitamme niiden toimintaa

Paikallisten ihmisten muodostamat partiot pitävät jääkarhut loitolla asutuksesta ja vähentävät näin ollen kohtaamisia, jotka voivat olla kohtalokkaita niin ihmisille kuin karhuillekin. Partioita on perustettu muun muassa Alaskaan ja Venäjälle (WWF Venäjä ei ole enää osa kansainvälistä WWF-verkostoa).

• Tuemme jääkarhututkimusta

Olemme rahoittaneet jääkarhujen satelliittiseurantaa ja hankkineet näin suojelulle arvokasta tietoa niiden liikkeistä ja elämästä. Sinäkin voit seurata jääkarhujen liikkeitä WWF:n jääkarhupaikantimen avulla.

• Vaadimme arktisen alueen valtioita suojelemaan jääkarhuja ja niiden elinympäristöä

Olemme ehdottaneet muun muassa Last Ice Area -nimisen suojelualueen perustamista. Se on Kanadan ja Grönlannin vesillä sijaitseva laaja alue, jossa merijään ennustetaan säilyvän pisimpään. Se voi tulevina vuosina olla viimeinen paikka, jonne jäästä riippuvaiset lajit, kuten jääkarhut, hakeutuvat ilmaston lämmetessä.

Haluatko auttaa?

Liity Lumi-kummiksi

Suojele kanssamme pohjoista luontoa ilmastonmuutoksen vaikutuksilta. Lumesta ja jäästä riippuvaiset eläimet ovat vakavasti uhattuna jo nyt – myös Suomessa.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Liity Lumi-kummiksi

Suojele arktista luontoa yrityslahjoituksella

Arktinen alue on valtavien muutosten kourissa ilmastonmuutoksen takia. Lahjoittamalla arktiselle luonnolle yrityksesi on mukana pelastamassa pohjoista luontoa.

Tee yrityksen kertalahjoitus

Suojele arktista luontoa yrityslahjoituksella

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje