Pyöriäinen

Phocoena phocoena

Pyöriäinen (Phocoena phocoena) on ainoa Suomen vesillä säännöllisesti esiintyvä valaslaji. Tämä viehättävä eläin on yksi pienimmistä hammasvalaista. Itämeren pyöriäiset ovat vähentyneet huomattavasti ja ne luokitellaankin äärimmäisen uhanalaisiksi. Työskentelemme sinnikkäästi niiden suojelemiseksi.

Tietoa lajista

Vielä 1900-luvun alussa pyöriäisiä oli Itämerellä 10 000–20 000. Niitä havaittiin koko merialueellamme Kemiä ja Suomenlahden itäosia myöten. Tänä päivänä pyöriäisiä arvioidaan olevan Itämerellä jäljellä vain noin 500, ja niiden suojelemiseksi tarvitaan pikaisia toimia.

Voit oppia lisää pyöriäisestä ja sen ravinnosta alla olevasta kuvagalleriasta.

Uhat

Yhtenä suurimpana syynä pyöriäiskannan vähenemiseen viimeksi kuluneina vuosikymmeninä pidetään lohenkalastuksessa käytettäviin ajo- ja pohjaverkkoihin hukkumista sivusaaliina. Muita mahdollisia syitä pyöriäiskannan vähenemiseen Itämerellä ovat metsästys 1800- ja 1900-luvun vaihteessa, 1940-luvun kovat jäätalvet, ympäristömyrkyt, vedenalainen melu ja meriliikenteen kasvu.

Suojelualueiden perustaminen on tärkeä keino suojella pyöriäisille tärkeitä elinalueita, ja suojelualueilla on oltava voimassa tiukat kalastusrajoitukset. Pyöriäisiä tulisi suojella myös vedenalaiselta melulta rajoittamalla alusliikennettä ja veneilyä niille tärkeillä alueilla.

Mitä WWF tekee?

Pyöriäinen luokitellaan Itämerellä äärimmäisen uhanalaiseksi lajiksi. Suomi on allekirjoittanut ASCOBANS-sopimuksen (Agreement on Conservation of Small Cetaceans in Baltic Sea and in North Sea). Sillä suojellaan Itämeren ja Pohjanmeren pikkuvalaita. Sopimus velvoittaa sopimusvaltioita ennen kaikkea pyöriäisten sivusaalismäärien vähentämiseen niin Pohjanmerellä kuin Tanskan salmissa ja Itämerellä. Sopimuksen suojissa on laadittu lajille myös elvytyssuunnitelma.

• Suojelemme aktiivisesti pyöriäisten elinympäristöä Itämerellä
  • Vaikutamme kalastuskäytäntöihin niin, etteivät pyöriäiset jäisi sivusaaliiksi

WWF ajoi esimerkiksi ajoverkkokalastuksen kieltoa Itämerellä. Euroopan unioni on nyt kieltänyt ajoverkkokalastuksen Itämerellä.

Jos kohtaat merialueillamme pyöriäisen, ilmoita havainnostasi!

Mitä sinä voit tehdä?

Auta Itämeri-kummina

Itämeri on yksi maailman herkimmistä ja saastuneimmista meristä. Suojelemme Itämerta ja sen lajeja pitkäjänteisesti sisävesistämme saakka. Sinun tuellasi se on mahdollista.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Itämeri-kummina