Perintömetsä

Kun perustat WWF:n Perintömetsän, säilytät rakkaimman palan metsääsi koskemattomana itseäsi ja tulevia sukupolvia varten. Samalla osallistut suomalaisen metsäluonnon suojeluun.

Perusta perintömetsä

1. Valitse metsästäsi rakkain alue, jonka haluat säilyttää koskemattomana tuleville sukupolville.
  2. Täytä perustamisilmoitus.
  3. Rajaa perintömetsäsi karttaan.
  4. Lähetä perustamisilmoitus, kartta ja muutama kuva Perintömetsästä WWF:lle osoitteeseen info@wwf.fi.

Perintömetsäilmoitukset käsitellään asiantuntijoista koostuvassa Perintömetsä-toimikunnassa.

Luottamuksellinen Perintömetsä-sopimus tehdään metsänomistajan ja WWF:n välillä. Metsänomistaja sitoutuu suojaamaan Perintömetsänsä toimenpiteiltä, jotka voisivat vaarantaa metsän luonnonarvoja. Vapaaehtoinen sopimus on luonteeltaan moraalisesti velvoittava ja metsänomistaja voi halutessaan purkaa sen.

Perintömetsän perustaminen ei estä maanomistajaa myöhemmin hakemasta arvokkaalle luontokohteelleen virallisempaa korvaukseen oikeuttavaa suojelua. Perintömetsän omistusoikeus säilyy metsänomistajalla.

Perintömetsän voi perustaa yksityinen metsänomistaja, yritys, kunta tai seurakunta. Perustamalla Perintömetsän seurakunta toteuttaa Kirkkohallituksen suosittelemaa kirkon ympäristödiplomia.

Näytä WWF:n Perintömetsät kartalla

Hyödyt

Perintömetsiä on perustettu rikkaiden luontoarvojen suojelemiseksi ja tunnearvojen säilyttämiseksi. Kaikki Perintömetsän perustajat ovat halunneet kunnioittaa itselleen tärkeän metsän arvoja säilyttämällä metsän koskemattomana.

Vaikka Perintömetsän luontoarvot eivät olisi ennestään huomattavat, voi koskemattomaksi jätetty metsä muuttua monimuotoisemmaksi. Kasvi- ja eläinlajistoon voi ilmestyä uusia lajeja. Myös metsän maisema- ja virkistysarvot karttuvat, kun metsä saa rauhassa kehittyä luonnonmukaisemmaksi.

Perintömetsän perustaminen:

• Edistää metsäluonnon suojelua ja luonnonarvojen kehittymistä.
  • On täysin maanomistajan oma, vapaaehtoinen päätös.
  • On helppoa eikä maksa mitään.
  • Ei rajoita jokamiehenoikeuksia.
  • Ei edellytä suojellun alueen rajaamista maastoon.
  • Ei edellytä tiukkojen luontoarvokriteerien täyttymistä.
  • Täydentää muuta Suomen metsien suojelua.

Metso

WWF:n Perintömetsä-ohjelman tavoite on edistää vapaaehtoista metsien suojelua Suomessa. Ohjelma on toiminut ponnahduslautana Etelä-Suomen metsien vapaaehtoiselle suojelulle ja tukee valtion METSO-ohjelmaa. METSO-ohjelman avulla metsänomistajat voivat suojella vapaaehtoisesti harvinaisimpia ja arvokkaimpia metsäluontokohteita. Lisäksi ohjelma tukee arvokkaiden metsäelinympäristöjen hoitoa ja kunnostamista.

Haluatko auttaa?

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje