©  Edward Parker / WWF-Canon
Päivitetty

WWF:n suosittelemat sertifikaatit

MSC-sertifioitu kala on pyydystetty ekologisesti kestävällä tavalla

msc Elma Okic / WWF-Canon
© Elma Okic / WWF-Canon

WWF:n vertailevissa tutkimuksissa luotettavimmaksi pyydetyn kalan ympäristömerkiksi on osoittautunut MSC (Marine Stewardship Council) -sertifikaatti. MSC-sertifiointi on tutkitusti aikaansaanut positiivisia muutoksia niin itse kalakannan tilassa kuin kalastuksen muissa ympäristövaikutuksissa.

MSC:n tavoitteena on vähentää ylikalastusta eli luonnonvarojen kestämätöntä käyttöä. MSC-sertifikaatti pyrkii takaamaan sertifioitujen tuotteiden ekologisuuden asettamiensa ympäristönormien kautta.

Voit etsiä myynnissä olevia MSC-merkittyjä tuotteita Sustainable seafood finderin avulla. MSC (Marine Stewardship Council) on riippumaton, voittoa tuottamaton organisaatio, joka ylläpitää sertifiointijärjestelmää kala- ja äyriäistuotteille.

Sertifikaatin saamiseksi kalastuslaivaston tai -yrityksen tulee täyttää tietyt kriteerit, joilla varmistetaan, että kalastus on kestävällä pohjalla. MSC-sertifiointi takaa, että kalakantaa ei veroteta liikaa, että kalastustoiminta ei aiheuta merkittävää haittaa muulle meriluonnolle ja että kalakannan hoito ja kalastushallinto on tehokasta ja asianmukaista. Lisäksi sertifioitu kala on jäljitettävissä aina kalastusalukselle asti. Sertifiointiin liittyy tehokas seuranta, ja kalastusyritys voi myös menettää sertifikaatin, mikäli tilanne jostain syystä muuttuu.

MSC-sertifikaatin lisäksi markkinoilla on muitakin ympäristömerkkejä kala- ja äyriäistuotteille. Erilaiset sertifikaatit kuten GlobalG.A.P, KRAV ja BAP voivat olla parempi vaihtoehto kuin ilman ympäristömerkintää myytävät tuotteet. WWF:n suositukset muiden kuin MSC-merkittyjen tuotteiden suhteen vaihtelevat tapauskohtaisesti.

Kasvatetun kalan osalta markkinoilla on jo muun muassa luomumerkittyä kalaa. Luomutuotannossa monia kalankasvatuksen haitallisia vaikutuksia vesiluontoon voidaan tehokkaasti vähentää.

Syksyn 2012 aikana markkinoille tulivat myös ensimmäiset ASC (Aquaculture Stewardship Council) -sertifioidut kalatuotteet. WWF toivoo ASC-sertifikaatista tehokasta työkalua vesiviljelyn vastuullisuuden parantamiseen maailmanlaajuisesti.

FSC-sertifikaatti on takuu kestävästi tuotetusta puusta ja paperista

FSC N.C. Turner / WWF-Canon
© N.C. Turner / WWF-Canon

FSC eli Forest Stewardship Council, hyvän metsänhoidon neuvosto, on kansainvälinen organisaatio, joka on luonut kriteerit metsien sertifioinnille. FSC-merkki on puolueeton laatutakuu luonnon ja ihmisen huomioon ottavasta metsänhoidosta.

WWF:n ja monen FSC:n perustajajäsenen päätavoitteena on ollut luoda toimiva, luotettava sertifiointijärjestelmä, joka takaa metsäteollisuudelle raaka-ainetta sekä edistää metsien suojelua ja ekologisesti vastuullista hoitoa. FSC:n ympäristökriteerit takaavat esimerkiksi, että metsänhoidossa suojellaan biologista monimuotoisuutta sekä vesistöjä, maaperää ja herkkiä ekosysteemejä. Metsissä elävien uhanalaisten ja harvinaisten eläin- ja kasvilajien elinympäristöt suojellaan.

FSC on ainoa kansainvälinen puutuotteiden sertifiointijärjestelmä, johon sisältyy kriteerit työntekijöiden työolosuhteista, työturvallisuudesta ja terveydenhoidosta. Lisäksi puuraaka-aineen hankkija velvoitetaan parantamaan alueen asukkaiden sosiaalista asemaa järjestämällä mahdollisuuksia työntekoon ja koulutukseen.

FSC edellyttää myös, että maan perinteisen hallinta- tai käyttöoikeuden omaavat paikalliset yhteisöt saavat säilyttää päätösvaltansa ja että alueen asukkaille turvataan mahdollisuus hankkia toimeentulo metsästä monipuolisesti, kuten erilaisilla keräilytuotteilla. Myös alkuperäiskansojen perinteiset oikeudet omiin maihinsa ja luonnonvaroihinsa ovat yksi seikoista, jotka puunhankkijan on otettava huomioon saadakseen FSC-hyväksynnän.

Metsien FSC-sertifioinnin tavoitteena on edistää metsätalouden kannattavuutta, muun muassa parantaen sertifioitujen puutuotteiden myyntiä, markkinoillepääsyä ja parempaa hinnoittelua.

Lisätietoa FSC-sertifioinnista:

Suomen FSC -yhdistys

Kansainvälinen FSC (englanniksi)

FSC-tuotteiden tietokanta (englanniksi)

Kansainvälinen WWF: Forest sertification (englanniksi)

Trooppinen puu. Opas sisäänostajille, mainonnan suunnittelijoille, myyjille ja asiakkaille-julkaisu (pdf-tiedosto, 1086 Kt).

RSPO-sertifioitu palmuöljy ei ole tuhonnut sademetsää

palmuöljy James Morgan / WWF-International