WWF ja Coca-Cola keräävät jälleen varoja jääkarhujen suojeluun

Syyskuussa Coca-Cola ja WWF toteuttavat toista kertaa Arctic Home -kampanjan useassa Euroopan maassa, myös Suomessa. Toisen kampanjavuoden päätavoite on kerätä varoja jääkarhujen arktisen kodin suojeluun. Arktisen alueen jääpeitteen pieneneminen vaikeuttaa jääkarhuemojen ja pentujen selviämistä muuttuvassa elinympäristössä. Tänä vuonna jokaista www.arctichome.eu -sivujen kautta kampanjaan lahjoitettua euroa kohden Coca-Cola lahjoittaa yhden euron, aina miljoonaan euroon saakka.

Coca-Cola ja WWF jatkavat viime vuonna Euroopassa alkanutta yhteistyötä jääkarhujen arktisen elinympäristön suojelemiseksi. Tämän vuoden kampanjateema on niin ihmisiä kuin jääkarhuja yhdistävä äidinvaisto, mikä saa emot huolehtimaan ja turvaamaan jälkikasvulleen turvallisen kasvuympäristön. Jääkarhun pennut syntyvät karvattomina, sokeina ja täysin riippuvaisina emostaan. Jääkarhuemoilla on kuitenkin yhä suurempia ongelmia turvata pentujensa tulevaisuus.

Arktisella alueella ilmaston lämpeneminen on kaksi kertaa nopeampaa kuin muualla maapallolla. Ilmastonmuutos vaikeuttaa erityisesti jääkarhuemojen ruuan hankintaa ja pentujen selviytymistä. Ilmastonmuutoksen seurauksena merijää muodostuu vasta myöhemmin syksyllä. Tästä johtuen kantavan jääkarhunaaraan on uitava entistä pidempiä matkoja löytääkseen pesäpaikan jääalueilta. Vaihtoehtoisesti jääkarhuemot saattavat yrittää asettua kuivalle maalle, jossa riski joutua konfliktiin ihmisten kanssa on suuri. Muuttuneissa olosuhteissa emojen on vaikea suojella pentujaan.

Arctic Home -kampanja on Coca-Colan ja WWF:n yhteishanke ja sillä kannustetaan ihmisiä osallistumaan jääkarhuäitien auttamiseen www.arctichome.eu -sivuston kautta. Lahjoittamalla WWF:n jääkarhutyöhön nyt voi tuplata oman lahjoituksensa arvon, sillä Coca-Cola on sitoutunut tekemään jokaista lahjoitusta vastaavan suuruisen lahjoituksen WWF:lle – aina miljoonaan euroon saakka.

Coca-Cola ja WWF ovat tehneet yhteistyötä ilmaston ja maailman vesivarojen suojelussa vuodesta 2007 ja arktista suojeluyhteistyötä vuodesta 2012. WWF on työskennellyt arktisilla alueilla yli 20 vuotta.

Arktinen merijää on katoamassa silmiemme edessä. Jääkarhut sekä muut jäästä riippuvaiset eläimet yrittävät sopeutua nopeasti muuttuvaan elinympäristöön, koska niillä ei ole muuta vaihtoehtoa. Arctic Home -kampanjalla kerätyn tuen avulla WWF voi tehostaa työtään arktisella alueella ja auttaa sekä jääkarhuja että ihmisiä sopeutumaan muuttuvaan maailmaan. Jääkarhu on arktisen alueen symboli. Jääkarhun selviäminen muutoksesta antaisi toivoa taistelussa arktisen ekosysteemin puolesta, sanoo WWF Suomen suojelujohtaja Jari Luukkonen.

Arctic Home -kampanjan alkamista juhlistettiin lauantaina Lontoossa ainutlaatuisella eurooppalaisten äitien tapaamisella. Lähes 700 äitiä antoi tukensa kampanjalle osallistumalla valokuvataideteoksen tekemiseen. Äideistä muodostettiin jääkarhuemoa ja hänen poikastaan esittävä siluettikuva.

Lisätietoja:

Viestintäjohtaja Anne Brax, WWF Suomi, puh. +358 50 367 1888, anne.brax@wwf.fi
Viestintäpäällikkö Théa Natri, Coca-Cola Finland, puh. +358 40 528 9777, tnatri@coca-cola.com