Päivitetty

Luokkien välinen kilpailu ruokahävikin vähentämiseksi

Ympäristöryhmä haastaa koko koulun kilpailemaan siitä, että syödään kerrankin lautaset tyhjiksi. Voittajaluokalle on luvassa herkullinen palkinto.

Mitä teimme?

Ympäristöryhmä järjesti ruokahävikin vähentämiseksi kilpailun kaikille luokille. Kilpailun voittaja on se luokka, joka viikon aikana jättää vähiten ruokaa – eli syö useimmin lautasensa tyhjiksi. Ruokalan seinillä oli WWF:n ”Luontoa voi suojella syömällä”-julisteita. Kilpailu avattiin maanantaiaamun aamunavauksella, jossa myös kerrottiin ruokahävikistä ja sen ilmastovaikutuksista.

Ympäristöryhmäläiset olivat viikon ajan ruokalassa antamassa leiman käteen jokaiselle, joka palauttaa tyhjän lautasen astiapisteeseen. Luokassa ympäristöryhmän edustaja laski ruokailun jälkeen oman luokkansa leimojen määrän ja laittoi luvun muistiin. Perjantaina, kun kaikki luokkien leimat oli laskettu yhteen, eniten leimoja kerännyt luokka sai palkinnoksi jälkiruokajäätelöt.

Kauanko meni aikaa?

Suunnitteluun meni muutama tunti. Viikon ajan tarvittiin 1-2 ympäristöryhmäläistä ruokalaan koko ruokailun ajaksi (tämän voi hoitaa myös vuoroissa). Perjantaina aikaa meni noin puoli tuntia luokkien listojen tarkistamiseen, voittajan etsimiseen ja palkitsemiseen.

Keiden kanssa teimme

Yhteistyössä ohjaavan opettajan ja ruokalan henkilökunnan kanssa.

Kustannukset

Leimasin ja 25 jäätelöpuikkoa.

Mitä saimme aikaiseksi?

Saimme nostettua esiin tärkeää asiaa ruokahävikin vähentämisestä positiivisessa hengessä. Luokat innostuivat kisasta kovasti. Tämän aiomme toteuttaa uudelleen!

Tätä kilpailua on toteutettu useissa helsinkiläisissä kouluissa hyvällä menestyksellä.