Päivitetty

Tule kehittämään vesistöopetusta yhdessä WWF:n kanssa!

WWF etsii kouluja Karjaanjoen ja Vanajaveden vesistöalueilta ensi lukuvuodeksi

Yhteistyökoulut on nyt valittu! Saimme paljon hyviä hakemuksia, ja yhteistyötahoiksi valittiin Rauhalan koulu, Nummenharjun koulu, Iittalan yhtenäiskoulu sekä Tuuloksen koulu. Yhteistyö alkaa elokuussa.

Tytöt ja vesikiikari WWF / Essi Aarnio-Linnanvuori
© WWF / Essi Aarnio-Linnanvuori
Vesikiikarilla näkee pinnan alle.

WWF etsii vesistöopetuksen kehittämisestä kiinnostuneita kouluja Karjaanjoen ja Vanajaveden vesistöjen alueelta. Yhteistyön tavoitteena on tehdä rantaretkeilystä ja sisävesien tutkimisesta mahdollisimman hyvin oppimista tukevaa sekä opettajalle helppoa ja houkuttelevaa. Samalla kehitämme yhdessä vesistötutkimuksia tukevan mobiilioppimisen materiaalin.

Etsimme 2-4 peruskoulua. Alakoulut, yläkoulut ja yhtenäiset peruskoulut ovat kaikki toivottuja hakijoita. Hanke on osa Euroopan unionin rahoittamaa Freshabit LIFE -hanketta Karjaanjoen ja Vanajaveden vesistöjen alueella. Yhteistyökouluiksi voivat siis hakea esimerkiksi Lohjan, Karkkilan, Vihdin, Hämeenlinnan, Riihimäen, Valkeakosken ja Akaan koulut. Yhteistyö kestää koko lukuvuoden 2016-2017.

Tarjoamme yhteistyökoululle:

• tukea vesistöaiheisen, ilmiölähtöisen opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen

• vesistötutkimusvälineitä 200 € arvosta koulun tarpeiden mukaan

• WWF:n ympäristökasvattajien vierailuja vesistötutkimusretkille

• uudet opetusmateriaalit käyttöönne heti niiden valmistuttua sekä runsaasti aiempia materiaaleja

• halutessanne myös muuta yhteistyötä

Toivomme yhteistyökoululta:

• sitoutumista syksystä kevääseen

• elokuussa tai alkusyksyllä yhteistä ideointipalaveria vesistötutkimuksista kiinnostuneiden luokanopettajien ja/tai luonnontieteiden opettajien ja WWF:n kesken

• vähintään kahta vesistötutkimusretkeä vuoden aikana (mieluiten vähintään yksi syksyllä ja yksi keväällä, samalle tai eri ryhmälle)

• palautetta ja ideoita uuden mobiilioppimateriaalin kehittämiseen pitkin vuotta

Lähetä vapaamuotoinen hakemus WWF:lle 29.4.2016 mennessä. Kerro hakemuksessa lyhyesti koulustanne (mm. luokka-asteet ja koulun koko), aiemmasta kokemuksestanne ympäristökasvatuksen ja vesistötutkimusten parissa, siitä, miksi haluatte mukaan, sekä toiveistanne yhteistyön suhteen.

Voit lähettää hakemuksen sähköpostilla osoitteeseen essi.aarnio-linnanvuori(at)wwf.fi. Olemme yhteydessä kaikkiin hakijoihin toukokuun aikana. Lisätietoja hankkeesta antaa ympäristökasvattaja Essi Aarnio-Linnanvuori sähköpostitse tai puh. 0505114397.