Päivitetty

WWF:n vuoden 2013 suojelusaavutuksia kuvina

Viime vuonna WWF Suomi teki jälleen aktiivista ja monipuolista suojelutyötä niin kotimaassa kuin ulkomailla. Vuoteen mahtui muun muassa taistelua salametsästystä vastaan ja muuta merkittävää työtä uhanalaisten lajien suojelemiseksi. Kampanjoimme myös uusiutuvan energian puolesta. Ilman tukijoitamme ja yhteistyökumppaneitamme nämä saavutukset eivät olisi olleet mahdollisia. Lämmin kiitos!

Katsele kuvia klikkaamalla nuolista.

Ola Jennersten / WWF-Canon
© Ola Jennersten / WWF-Canon
Tiikereiden määrä kasvoi Nepalissa noin kahteensataan yksilöön. Kantaa on saatu elvytettyä lajin vuosia jatkuneen suojelun sekä salametsästäjille langetettujen koventuneiden vankeustuomioiden avulla. WWF Suomi on tehnyt työtä tiikereille tärkeällä Terai Arcin alueella jo kymmenen vuotta.
Uhanalainen itämerennorppa välttyi metsästykseltä. Maa- ja metsätalousministeriö esitti aluksi lajin metsästyksen sallimista, mutta muutti kesällä esitystään muun muassa WWF:n lausunnon perusteella.
Kalle Erkkilä
© Kalle Erkkilä
Kalakaupan vastuullisuus lisääntyi. Vuoden 2013 aikana tehdyn selvityksen mukaan merkittävä osa suomalaisista kalaa myyvistä yrityksistä on kehittänyt määrätietoisesti kalavalikoimiensa vastuullisuutta. Yritykset ovat käyttäneet työkaluna muun muassa WWF:n Kuluttajan kalaopasta.
Global Warming Images / WWF-Canon
© Global Warming Images / WWF-Canon
Suomeen valmistui ja suunniteltiin isoja uusia tuuli- ja aurinkoenergiahankkeita. WWF:n Näytä voimasi -kampanjaan ilmoitetuista hankkeista suurin on Saloon nouseva tuulivoimapuisto, jonka voimalat ovat valmistuessaan Suomen tehokkaimpia. WWF Suomi haastoi keväällä kaikki Suomen kaupungit, yliopistot ja avainyritykset investoimaan tuuli- ja aurinkoenergiaan.
Pauliina Heinänen / WWF
© Pauliina Heinänen / WWF
WWF:n viisi vuotta sitten aloitettu menestyksekäs kosteikkotyö jatkui. Tähän mennessä olemme suunnitelleet ja rakentaneet yli 30 kosteikkoa ja kartoittaneet noin 70 kosteikoksi sopivaa aluetta. Kosteikot estävät Itämeren rehevöitymistä.
Martti J. Soini
© Martti J. Soini
Suomalaiset rehutuottajat saivat uuden, ympäristöystävällisen raaka-ainevaihtoehdon. Finnprotein Oy alkoi syksyn aikana jalostaa kestävästi tuotetuista ja geenimuuntelemattomista pavuista soijatuotteita. Yrityksen soijajalostamon ensimmäinen soijapapulasti saapui Uuteenkaupunkiin elokuussa. Yritys toimii yhteistyössä WWF Suomen kanssa, jotta kaikki Suomessa käytetty soija olisi vastuullisesti tuotettua vuoteen 2015 mennessä.
Joonas Asukas / WWF
© Joonas Asukas / WWF
WWF:n Kalakampanja toi tuloksia, kun vaellussiian kalastus sai uudella asetuksella valtakunnalliset pelisäännöt. Uudistusten ansiosta WWF siirsi vaellussiian Kuluttajien kalaoppaan punaiselta, eli vältettävien lajien listalta keltaiselle, eli harkiten käytettävien listalle.
Simon de Trey-White / WWF-UK
© Simon de Trey-White / WWF-UK
Nepaliin rakennetaan 20 000 uutta biokaasulaitosta muutaman seuraavan vuoden kuluessa. WWF Suomen kehitysyhteistyön hankealueelle rakennettavat laitokset säästävät valmistuttuaan 90 000 tonnia polttopuuta vuosittain. Ympäristöystävälliset biokaasulaitokset hillitsevät ilmastonmuutosta ja ehkäisevät metsäkatoa.
Maija Stina Tamminen / WWF
© Maija Stina Tamminen / WWF
WWF:n kehittämä Green Office -ympäristöjärjestelmä voitti Energy Globe Award -kilpailun Suomen osakilpailun. Energy Globe Award on maineikas, maailmanlaajuinen ympäristöalan kilpailu. Se on tarkoitettu projekteille, joissa on pystytty merkittävästi säästämään luonnonvaroja tai edistämään uusiutuvien energiamuotojen käyttöä.
WWF-Canon