© Teemu Tretjakov / Shutterstock
METSÄNHOITO-OPAS
Päivitetty

WWF:n Metsähaaste

Metsäluontomme on ahdingossa, mutta yhdessä voimme muuttaa tämän! WWF:n Metsähaaste innostaa sekä metsänomistajat että metsäammattilaiset toimimaan yhdessä monimuotoisen luonnon puolesta. Tämä onnistuu noudattamalla WWF:n Metsänhoito-oppaan keinoja metsänkäsittelyssä.

Metsänomistaja: Voit lähteä Metsähaasteeseen mukaan omistitpa metsää sitten satoja hehtaareita tai pienen mökkitontin verran. Pienelläkin metsäalalla voit ylläpitää runsasta metsälajistoa. Riittää, että tutustut WWF:n Metsänhoito-oppaaseen ja otat osan ohjeista käyttöösi. Älä siis huoli, jos metsässäsi ei voi toteuttaa Metsänhoito-oppaan kaikkia neuvoja.

Metsäammattilainen: Metsähaasteessa mukana olevat yritykset sitoutuvat tarjoamaan WWF:n Metsänhoito-oppaan mukaista metsänkäsittelyä metsänomistajan niin pyytäessä. Ota haaste vastaan täällä.

Kyllä, olen metsänomistaja ja osallistun Metsähaasteeseen. Aion noudattaa WWF:n Metsänhoito-oppaan ohjeita omassa metsässäni.

Miten kerron metsänhoitajalle toiveistani?

Metsänomistaja, sinä päätät, minkälaisen metsäluonnon haluat. On tärkeää, että kerrot luonnonhoitoon liittyvät tavoitteesi metsäsi hoitoon osallistuvalle metsäammattilaiselle. Edellytä, että sinulle tärkeät asiat kirjataan puukauppasopimukseen ja työmaaohjeeseen. Näin varmistat, että tahtosi välittyy myös korjuun toteuttajalle.

Metsänhoito-oppaan toimet on tiivistetty Hoitotahto-nimiseen dokumenttiin. Voit antaa tämän metsäsi hoitoon osallistuvalle metsäammattilaiselle. Hoitotahto auttaa sinua kertomaan niistä toimenpiteistä, joita toivot metsässäsi otettavan huomioon. Metsässäsi ei tarvitse – tai välttämättä edes voi – ottaa jokaista kohtaa huomioon. Hoitotahto kuitenkin auttaa sinua keskustelemaan metsäluonnosta metsäammattilaisten kanssa.

WWF:n Metsänhoito-opas on tehty yhteistyössä kestävän metsätalouden asiantuntijaorganisaatio Tapion kanssa Suomen Kulttuurirahaston tuella.