Vuonna 2022 jär­jes­te­tään kuu­des­tois­ta Earth Hour – mitä on saatu aikaan?

Vuonna 2007 näyttävänä valojen sammutuksena alkanut WWF:n Earth Hour on laajentunut kansanliikkeeksi ja maailmanlaajuiseksi tapahtumaksi, jolla edistetään ympäristönsuojeluun liittyviä hankkeita. Tapahtuma kannustaa ihmisiä ilmastoystävällisempään elämäntapaan ympäri maailmaa ja osoittaa päättäjille ihmisten huolen ilmastonmuutoksesta ja ympäristön tilasta.

Vuonna 2021 Earth Hour rikkoi jälleen kerran ennätyksiään; maailman suurimmassa ympäristötapahtumassa oli mukana ennätykselliset 192 maata ja maantieteellistä aluetta. Valot sammuvat vuosittain tuhansista maamerkeistä ympäri maailmaa, kuten Sydneyn oopperatalosta, Colosseumista Roomassa, Ateenan Akropoliilta, Eiffel-tornista Pariisissa ja Victoria Harbourista Hong Kongissa. Vuonna 2021 mukana oli peräti 7000 kaupunkia ympäri maailmaa. Earth Houriin liittyvät sosiaalisen median päivitykset keräsivät 9,6 miljardia näyttöä, ja tapahtuman hashtagit trendasivat 42 maassa.

Suomessa Earth Houriin osallistui vuonna 2021 tavalla tai toisella 1,4 miljoonaa suomalaista. Suomessa Earth Houriin osallistuttiin kaikissa suurissa kaupungeissa ja kymmenissä kunnissa. Valot sammuivat muun muassa Helsingissä päärautatieaseman kivimiesten lyhdyistä, Presidentinlinnasta ja Tuomiokirkosta, Lahdessa Sibeliustalosta, Jyväskylässä Ylistön sillalta sekä Tampereella Näsinneulasta.

WWF:n Earth Hour -kartalle ilmoittautui yli 170 suomalaista yritystä, kaupunkia, yhteisöä ja organisaatiota. Tapahtumia järjestettiin etenkin somen ja verkon välityksellä. Esimerkiksi Hämeenlinnassa Ilmaston viikko -tapahtuma kokosi kaupunkilaiset yhteen erilaisiin verkkotapahtumiin pitkin Earth Hour -viikkoa. Lukuisissa kouluissa ympäri maan järjestettiin niin aiheeseen liittyviä aamunavauksia, oppitunteja luonnonvalossa kuin ilmastoystävällisiä lounaita.

WWF Suomi keräsi Earth Hourin kunniaksi lupauksia planeetalle. Lupauksia jätettiin WWF:n Earth Hour -verkkosivuilla yli 2500. Tulevalla viikolla lupauksilla kiritetään päättäjiä vaikuttaviin tekoihin, kun niiden yhteenveto toimitetaan ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkoselle. Lupauksia voi tehdä vielä sunnuntain ajan.

Esimerkkejä Earth Hour -saavutuksista maailmalta:

• Vuonna 2013 Venäjällä kerättiin 120 000 allekirjoitusta vetoomukseen paremman öljyntorjunnan puolesta, ja tähän liittyvä laki hyväksyttiin sittemmin.
  • Vuonna 2014 Earth Hour -kampanjan myötävaikutuksella muovipussit kiellettiin Galápagossaarilla.
  • Intiassa ja Filippiineillä Earth Hourin avulla on edistetty aurinkoenergian käyttöä yksityistalouksissa.
  • Nepalissa ja Madagaskarissa Earth Hourin avulla on edistetty energiatehokkaiden, ilmastoystävällisempien liesien käyttöä yksityistalouksissa.
  • Filippiineillä Earth Hourin avulla on rahoitettu kestävämpiä veneitä, joilla on korvattu hurrikaani Hayanin tuhoamia perinteisiä kalastusveneitä.
  • Argentiinassa on Earth Hourin avulla saatu suojeltua 3,4 miljoonan hehtaarin merialue.
  • Vuonna 2016 Espanjassa kerättiin 50 000 allekirjoitusta vetoomukseen uusiutuvan energian puolesta.
  • Vuonna 2016 Earth Hourin aikaan istutettiin yli 250 000 puuta ympäri maailman, ja korostettiin metsien tärkeyttä ilmastonmuutoksen hillitsemisessä.
  • Vuonna 2019 Indonesiassa istutettiin 20 000 mangroven taimea. Mangrove-metsät ovat erittäin tuottavia ekosysteemejä ja näin merkittävä apu ilmastonmuutoksen hillitsemisessä.
  • Lisäksi Earth Hourin aikaan on tehty lukuisissa maissa erilaisia tempauksia, kampanjoita ja aloitteita puhtaan veden, ilman ja monimuotoisen luonnon säilymisen puolesta.

Lue lisää, miten Earth Houria vietetään maailmalla.

Lupauksillasi on vaikutusta!

Sillä miten syömme, liikumme, kulutamme, on suuri vaikutus ympäristölle. Earth Hour on oiva tilaisuus pohtia omia valintoja ja alkaa toimia jatkossa kestävämmin – ei vain tunnin ajan, vaan tunnista toiseen. Tee siis lupaus maapallolle ja haaste kaverisi mukaan somessa!

Tee lupaus maapallolle!

Lupauksillasi on vaikutusta!