7 vinkkiä par­tio­lais­ten Earth Houriin

Reilussa kymmenessä vuodessa WWF:n Earth Hour on kasvanut valojen sammuttamisesta maailmanlaajuiseksi kansanliikkeeksi, joka toimii ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja luonnon puolustamiseksi. Tervetuloa mukaan inspiroitumaan, jakamaan ja vaikuttamaan! Tässä seitsemän tapaa, miten Earth Houria esimerkiksi voi viettää partiolaisten kanssa.

Tiesitkö, että...

Earth Hour -oppaasta löydät lisää hyödyllistä tietoa.

Valomerkki ilmaston puolesta

Näyttäkää valomerkki ilmaston ja luonnon puolesta ja sammuttakaa tarpeettomat valot. Retkellä tai partiokokouksessa voi pitää jonkin ohjelman kynttilän tai lyhdyn valossa. Pimeässä on kiva leikkiä erilaisia pimeäleikkejä, kuten pimeäpiilosta, majakkaa tai varjostusleikkejä. Pimeällä ulos voi virittää vaikkapa ympäristöaiheisen heijastinmaastiksen. Muistathan myös kertoa ryhmäläisille, miksi valot sammutetaan: Tämän symbolisen eleen avulla jokainen voi ilmaista huolensa ilmastokriisistä päättäjille.

Lahja kaverille luonnosta

Jotta luontoa viitsii suojella, on hyvä pysähtyä ihmettelemään sen kauneutta. Menkää ryhmän kanssa ulos etsimään kauniita, hauskoja tai yllättäviä asioita. Jokainen etsii jollekin ryhmän jäsenelle lahjan lähiympäristöstä ja antaa sen. Lahja voi olla jotakin käsin kosketeltavaa tai esimerkiksi kaunis maisema.

Pelaamalla selville Pallon paras ruoka

Millainen ruoka on hyväksi planeetalle ja maistuu myös hyvältä? Se selviää pelaamalla Pallon paras ruoka -korttipeliä. Peli sopii loistavasti ohjelmaksi tarpojien ja samoajien kokoukseen tai retkelle. Tulosta pelikortit itse tai tilaa korttipakka maksutta WWF:ltä.

Tulosta Pallon paras ruoka -pelikortit.

Silakoita nuotiolla

Ympäristövastuullinen ruokailija syö lähinnä kasvisruokaa ja kotimaista kalaa. Kokeilkaa valmistaa jotakin uutta kasvis- tai kalaruokaa nuotiolla. Maukkaita reseptejä ovat esimerkiksi halstratut silakat ja perunanyytit tai chilimaustetut bataatit tahinikastikkeella. Jälkimmäiset onnistuvat helposti myös nuotiolla foliokääreessä, vaikka ohje on uunissa valmistamiseksi.

Halstratut silakat ja perunanyytit

Chilimaustetut bataatit tahinikastikkeella

Panda-merkistä tekemistä retkelle

Joko teidän lippukuntanne sudenpennut ja seikkailijat ovat suorittaneet WWF:n ja partiolaisten yhteisen Panda-merkin? Vielä tämän vuoden ajan suoritettavissa oleva merkki tarjoaa monipuolisia aktiviteetteja luonnon monimuotoisuuteen liittyen. Ja vaikka merkki jo komeilisi partiopaidan hihassa, kannattaa suoritusvinkit vilkaista uudestaan läpi: niistä riittää tekemistä useammallekin retkelle. Muista: monimuotoinen luonto on paras liittolaisemme ilmastonmuutosta vastaan!

Panda-merkki löytyy täältä.

Meditaatio-matka luonnon monimuotoisuuteen

Miltä maailma näyttää muiden lajien silmin? Meriajokas, ahma ja monet muut lajit pääsevät ääneen Matka luonnon monimuotoisuuteen -kuunnelman aikana. 12 minuutin pituinen kuunnelma sopii retken tai partiokokouksen iltahiljentymiseen kaikille partion ikäluokille.

Matka luonnon monimuotoisuuteen -kuunnelma

Kerro kaverille!

Ilmastonmuutosta ei kukaan voi ratkaista yksin, vaan sen selättämiseen tarvitaan kaikkien ihmisten yhteistyötä. Voitte kannustaa myös muita mukaan kertomalla tavastanne osallistua Earth Houriin. Earth Houriin liittyvässä viestinnässä voitte hyödyntää muun muassa Earth Hour -logoa, julisteita, infograafeja ja kampanjakuvia (© Aki-Pekka Sinikoski / WWF). Jos kaipaatte toisenlaisia kuvia tai isompia kuvia, niin ottakaa rohkeasti yhteyttä.

Ilmoittakaa lippukuntanne mukaan tapahtuman osallistujaksi täällä.

Jakakaa myös Instagramissa tai Twitterissä postaus partiokokouksesta tai retkeltä. Lisätkää postaukseen mukaan hashtagit #EarthHourSuomi, #EarthHour ja #pandapartiossa. Kertokaa osallistumisestanne myös meille @wwfsuomi.