© Kata Kreft-Burman
Päivitetty

Energialoikka

Energialoikka on Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) palvelu, jossa suomalaiset kannustavat toisiaan ottamaan käyttöön puhtaampia sekä energia- ja materiaalitehokkaampia tekniikoita ja käytäntöjä. Energia- ja materiaaliloikassa hyvät ratkaisut otetaan käyttöön ja monistetaan naapureille ja koko Suomeen.

Tästä pääset Energialoikan sivuille.

Energia- ja materiaaliloikan perusajatus on, että hyviä, toimivia ja kustannustehokkaita ratkaisuja niin rakennusten energiatehokkuuden lisäämiseksi, uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämiseksi kuin tehokkaan kiertotaloudenkin pyörittämiseen on jo tarpeeksi olemassa. Niiden käyttöönotto on kuitenkin tähän asti ollut hidasta. Muutosta jarruttavat erilaiset henkiset esteet, kuten tietämättömyys, kiire ja välinpitämättömyys.

Energia- ja materiaaliloikassa esteiden yli on tarkoitus hypätä esimerkkien, vertaistuen ja yhteisöllisyyden avulla. Hankkeessa dokumentoidaan monenlaisia jo toteutuneita ja menossa olevia loikkia muun muassa videotarinoina ja faktalehtisinä. Niitä tarjotaan malliksi ja inspiraatioksi omaa hyppyään suunnitteleville. Lisäksi ihmisiä kannustetaan myös liittoutumaan naapureiden kanssa: yhdessä voidaan jakaa tietoa, suunnitteluvastuuta ja säästää kustannuksissa muun muassa yhteistilausten avulle.

LIFE EconomisE

Tämän sivuston sisältö edustaa ainoastaan EconomisE-projektin näkemyksiä. EASME / Euroopan komissio ei ole vastuussa sivuston sisältämän informaation mahdollisesta käytöstä.