Hen­ki­lös­tö­vies­tin­näs­sä toimii huumori, porkkana ja po­si­tii­vi­suus

Väylävirastossa työyhteisön ympäristöviestintää räätälöidään yleisö mielessä pitäen. Virastopanda kannustaa henkilöstöä toimimaan vastuullisesti työpaikalla. Viraston Green Office -tiimin jäsenet Niko Hyppönen ja Katri Kallio vinkkaavat, mikä sisäisessä viestinnässä toimii.

Kun WWF Green Office -ympäristöjärjestelmä lanseerattiin Väyläviraston (entinen Liikennevirasto) henkilöstöpäivässä muutama vuosi takaperin, mukaan haluttiin jotain poikkeuksellista ja mieleenpainuvaa. Lavalle asteli virkamies pandapuvussa.

”Vertailimme virkamiehen stereotyyppiä ja ympäristövastuullisesti toimivaa virastopandaa huumorin varjolla. Esityksessä minä olin pukeutunut pandaksi, ja lopuksi paljastettiin, että virastopandan takana on ihan normaali virkamies”, tiedottaja Niko Hyppönen Väylävirastosta kertoo.

”Ideana on, että kenestä tahansa voi kuoriutua virastopanda, kuka tahansa voi muuttua”, Väyläviraston ympäristöasiantuntija Katri Kallio jatkaa.

Siitä lähtien virastopanda on kulkenut mukana Väyläviraston sisäisen ympäristöviestinnän maskottina. Panda on bongattu esimerkiksi tekemässä etätyötä kuulokkeet korvilla, kävelemässä portaita, ihmettelemässä paperitulosteita ja juomassa kestomukista kahvia. Esityksissä ja ohjeissa se seikkailee piirroshahmona.

Räätälöi viestintä omalle porukalle

Väylävirastossa on noin 400 työntekijää, ja Pasilan pääkonttorin lisäksi toimipisteitä on myös Tampereella, Turussa ja Lappeenrannassa. Työyhteisön ympäristöasioista viestitään pääasiassa viraston intrassa ja muissa sähköisissä kanavissa.

”Me ollaan mietitty, millainen viestintä toimisi meidän virastossa. Melkein puolet meidän henkilöstöstä on teknillisen koulutuksen saaneita. Luvut vahvistavat viestiä”, Katri kertoo.

Viestinnässä tuodaan esiin myös vaikuttavuutta ja sitä, miten pienetkin teot merkitsevät, kun koko työyhteisö tarttuu toimeen. Esimerkiksi paperinkulutuksen vähentämiseen kannustettiin kertomalla, kuinka paljon vuodessa säästyisi paperia, jos jokainen vähentäisi printtaamista kolmella arkilla päivässä. Viestiä tukemaan tehtiin infograafi, jossa säästetty paperipino oli korkeampi kuin oma virastotalo.

Työyhteisöviestinnässä toimii huumori ja kepin sijaan tarjotaan porkkanaa ja positiivisuutta. Viestintää tehdään matalalla kynnyksellä ja pienellä budjetilla, visuaalisuutta ja vaikuttavuutta korostaen.

Väyläviraston seinälle asetettu kierrätysohjeistustaulu.

Käytä sertifikaattia vipuvartena

Green Office on tukenut hyvin henkilöstön sitouttamista ympäristötoimiin. WWF:n tarjoamat Green Office -materiaalit muokataan ja räätälöidään omalle talolle sopivaksi.

”Varsinkin alkuvaiheessa, kun tarvittiin paljon muutosta, Green Office työnsi hyvin eteenpäin. Saimme tavoitteita ja tukea ja vinkkejä, mihin asioihin kannattaa keskittyä”, Niko kertoo.

”Nyt kun sertifikaatti on ollut meillä jo pidempään ja uusista toimintatavoista on tullut osa normaalia työpäivää, viestintää räätälöidään enemmän meidän omiin tarkoituksiin. Me puhutaan paljon esimerkiksi kestävästä liikkumisesta, mikä on luontevaa liikenteeseen keskittyvälle virastolle”, hän jatkaa.

”Alkuvaiheessa yksiköitä ja toimialoja kierrettiin systemaattisesti ja kerättiin ideoita siitä, mitä Green Office voisi meidän virastossa tarkoittaa. Se toimii edelleen hyvänä pankkina, josta voi ammentaa innovatiivisia ajatuksia viestintään”, Katri kertoo.

Ajatustenvaihto virastotalon muiden Green Office -toimistojen kanssa tuo yhteenkuuluvuutta ja uusia ideoita. Muilta työpaikoilta napataan hyviä esimerkkejä ja sovelletaan niitä omalle toimistolle. Esimerkiksi kaverivirastolta kopioitiin ajatus karkilla kiittämisestä.

”Työajan leimauslaitteen viereen laitettiin lappu muistuttamaan valojen ja näytön sammuttamisesta omassa huoneessa. Oikeaoppisesta toiminnasta sai kiitokseksi karkin”, Katri kertoo.

Tartu testeihin ja teemaviikkoihin

Parhaiten viesti menee perille, kun se on ajankohtainen ja siitä on jollakin tavalla hyötyä yksilölle itselleen. Esimerkiksi etätyö vähentää ilmastopäästöjä, mutta myös tarvittaessa auttaa keskittymään ja helpottaa arjen ajanhallintaa. Konkreettisuus ja testit ovat suosittuja, ja teemaviikkoihin kannattaa tarttua.

”Liikkujan viikolla testasin eri tapoja tulla töihin ja kerroin päiväkirjatyyliin, miltä matka tuntuu bussilla, autolla tai pyörällä. Lappeenrannan toimipisteellä virkamiehet pääsivät kokeilemaan, miltä tuntuu ajaa sähköpyörällä. Moni sanoi, että se tuntui samalta kuin ajaisi jatkuvasti myötätuulessa”, Katri kertoo.

Myös johtoryhmältä on kysytty, mitä he itse tekevät ympäristöasioiden edistämiseksi työssään.

”Kun auktoriteettina pidetty pitkän linjan virkamies kertookin olevansa kasvissyöjä, se voi yllättää ja tehdä valinnan entistä hyväksyttävämmäksi. Tällaisissa tarinoissa johto tulee myös lähemmäs työntekijöitä”, Niko sanoo.

Ota automaatio avuksi muutokseen

Katrin ja Nikon mielestä ympäristöasioiden edistämisessä haastavinta on jatkuva parantaminen, joka kuuluu ympäristöjärjestelmän perusperiaatteisiin. Kun on jo saavutettu kohtalaisen hyvä taso ja tilanne normalisoituu, petraaminen vielä paremmaksi tuntuu vaikeammalta.

“Järeämpää toimintatapojen muutosta kannattaa ohjata ja tukea myös fiksumpien vakioasetusten ja teknologian avulla. Asiat pitäisi tehdä ihmisille mahdollisimman helpoksi”, Niko pohtii.

Nikon mielestä käyttäytymisen muuttamisessa parhaat tulokset tuo automaatio, joka tekee arjen ympäristötoimista vaivatonta. Esimerkiksi valaistuksen liiketunnistus säästää sähköä kuin itsestään, ja tulostamisen vähentäminen on helppoa, kun oletuksena on turvatulostus ja kaksipuolinen printtaus.

Kaikkea ei kuitenkaan voi automatisoida. Siksi positiivinen muistuttelu ja pitkäjänteinen kannustus oikeisiin toimintatapoihin on tärkeää. Pienten muutosten tekeminen omassa arjessa on lopulta aika helppoa.

”Ei tässä ole kyse supersankaruudesta. Ei tarvitse ryhtyä heti vegaaniksi. Voi vaikka kokeilla kerran viikossa kasvisruokaa ja huomata, että tämähän on aika hyvää!” Niko sanoo.

Teksti: Mira Hannuksela

Ympäristösertifikaatti kertoo, että olette hyvien puolella

Oikeat teot, läpinäkyvyys ja onnistunut vastuullisuusviestintä kasvattavat asiakkaan luottamusta.

Lue blogi

Ympäristösertifikaatti kertoo, että olette hyvien puolella