Uusien ovien avaaja

Anneli Alfthan kannustaa yrityksiä toimimaan kestävämmin.

Anneli Alfthan istuu kokoushuoneessa odottamassa toimitusjohtajaa, kun hän huomaa, että jalassa olevat kengät ovat eri paria. Mitäs nyt?

– Tilanteeseen täytyy osata sopeutua. En jäänyt itkemään mokaa. Ajattelin, että luon uutta muotia! Anneli nauraa.

Anneli on luotsannut WWF:n yrityssuhteita jo 15 vuoden ajan. Aluksi hän työskenteli yksin, mutta nyt ympärillä on tiimi, jonka esinaisena hän toimii. Vuosien varrella hän on kasvattanut päähänsä pitkät tuntosarvet – diplomatiaa tarvitaan. Pitää osata vaistota, mikä neuvottelukumppania kiinnostaa ja tuoda esiin ne asiat, joissa WWF:n ja yrityksen tavoitteet kohtaavat.

– Yrityskäynnit ovat paras ja tuloksellisin osa tätä työtä. Keskustelemme yritysjohtajien kanssa yritysvastuusta ja miten se nivoutuu käytännön toimintaan. Minun tehtäväni on nostaa pöydälle ympäristöasioita ja kertoa yritysten mahdollisuuksista vaikuttaa niihin. Mielenkiintoisia kumppaneita ovat yritykset, joissa on tahtoa ja rohkeutta muuttaa olemassa olevia käytäntöjä. Niissä voidaan saada aikaan merkittäviä muutoksia.

Yrityskumppanit myös lahjoittavat WWF:lle rahaa luonnonsuojeluun. Joskus tulee niitäkin soittoja, joissa kysytään, paljonko pandalogon käyttö maksaa.

­–Viherpesuun taipuvaiset yritykset etsivät oikotietä onneen. Se paljastuu hyvin nopeasti. Suurin osa yrityksistä suhtautuu näihin asioihin vakavasti. Kaikki yritykset, joiden kanssa WWF lähtee tekemään yhteistyötä, punnitaan tarkkaan. Kumppanimme tunnistavat meidän arvot ja noudattavat niitä itsekin. Kaikissa yhteistyön muodoissa WWF pidättää itsellään oikeuden olla eri mieltä, Anneli kertoo.

Mutkikas polku vie perille

WWF:n kansainvälisyyttä Anneli pitää tärkeänä. Maailmalta oppii ja saa paremman kuvan kokonaistilanteesta. Viime vuonna hän pääsi mukaan Borneolle tutustumaan hankkeeseen, jossa suojellaan sademetsiä ja painitaan esimerkiksi palmuöljyyn liittyvien kysymysten kanssa. Matka avarsi käsitystä omastakin työstä.

– Siellä ymmärsi, miten kaikki asiat, joita me teemme, ovat hyvin kompleksisia. Kyse ei ole pelkästä yritysten päätöksenteosta vaan laajasta prosessista, johon nivoutuvat niin maan poliittiset asiat, paikallisten ihmisten elinolot kuin luonnon mahdollisuudet, Anneli kertoo.

– Nautin kun tiedän, miksi teen tätä työtä. Se tavoite, mitä sillä saavutetaan, on minulle hyvin tärkeä. Myyntiedustajan hommaahan tämä kai on, mutta harvalla on repussaan niin tärkeitä ja hyviä asioita kuin minulla!

Anneli Alfthan

johtaja, yritysyhteistyö

WWF:ssä vuodesta 1996

Ikä: 63 v

Kotoisin: Helsingistä

Koulutus: Dipl.EMC

Harrastukset: lapsenlapset, koirien kasvatus ja hevosharrastus, taide

Tärkein työväline: Ajankohtaismedia ja alan julkaisut. ”Kun näen jutun yrityksestä, mietin olisiko se potentiaalinen kumppani ja miten suurta osaa vastuullisuus näyttelee sen toiminnassa.”

Luonnossa olisin: Hiiri. ”Se on utelias, nopea, ehtii kaikkialle ja löytää aina turvapaikan.”

Teksti: Mira Hannuksela