Kalakampanja

WWF aloitti vuonna 2012 kampanjan kestävän kalastuksen puolesta. Asetimme tavoitteeksi, että vuoden 2015 loppuun mennessä Suomessa olisi kaupan vain kestävästi pyydettyä ja tuotettua kalaa. Lisäksi halusimme tehostaa kotimaisten uhanalaisten kalalajien suojelua sekä kalastuksen ja kalankasvatuksen vastuullisuutta.

Haastoimme kampanjaan mukaan tärkeät sidosryhmät päättäjistä kalakauppaan, kuluttajiin ja kalastajiin. Yrityksiltä, organisaatioilta ja yhteisöiltä pyydettiin selkeitä sitoumuksia konkreettisiksi käytännön toimenpiteiksi, jotka auttavat kampanjan tavoitteisiin pääsemisessä. Lähetimme kampanjahaasteen noin sadalle keskeiselle toimijalle, ja mukaan ilmoittautui lähes 50 tahoa. Katso, ketkä ovat sitoutuneet kampanjan tavoitteisiin.

Keväällä 2016 julkaisemamme raportti osoittaa, että Kalakampanjan tavoitteeseen päästiin lähes täysin. WWF:n kyselyyn vastasi kattava joukko yrityksiä, joiden valikoimissa olevista tuotteista keskimäärin 62 prosenttia oli Kalaoppaan vihreällä listalla ja 35 prosenttia keltaisella listalla. Punaisella listalla olevien tuotteiden määrä oli ainoastaan 2 prosenttia kaikista tuotteista. Tutustu WWF:n Kalakampanjan loppuraporttiin.