Annetaan lu­mi­leo­par­dil­le tulevaisuus

Lumileopardien määrä on laskussa ihmisen toiminnan seurauksena. Lajia tavataan 12 valtion alueella ja niitä on enää 4 000–6500. Lumileopardien määrä ja hyvinvointi kertoo myös sen vuoristoisten elinalueiden luonnon tilasta. Lumileopardi-kummina olet tekemässä muutosta.

Uhat ja ratkaisumme

Tukesi merkitsee

80 prosenttia täynnä oleva piirakkadiagrammi

Luonnonsuojelu on kestävyyslaji, joten sinä säännöllisenä tukijana eli kummina olet todella tärkeä. Tavoitteenamme on nostaa lumileopardien määrää ja suojella sen elinalueita turvataksemme lumileopardien selviytymisen myös tulevaisuudessa. Lumileopardi on äärimmäisen arka eläin, mikä tekee myös sen tutkimisesta erittäin vaikeaa.

Jokainen euro tulee tarpeeseen. Varoista noin 80% käytetään tehokkaasti suoraan luonnonsuojelun tarpeisiin. Noin 20% käytetään raportointiin, hallintoon ja varainhankintaan.

Mitä kummien tuella tehdään?

• Ympäristökasvatuksen tukeminen koulujen ekokerhojen kautta Nepalissa
  • Vapaaehtoisten tutkimusavustajien varustaminen
  • Paikallisten vapaaehtoisten lumileopardinsuojelijoiden koulutus
  • Korvausjärjestelmien kehittäminen yhdessä paikallisten kanssa lumileopardin tappamalle karjalle
  • Lumileopardien seuranta riistakameroiden ja pannoituksen avulla

Kummina pysyt ajan tasalla

Kummina saat ajankohtaista tietoa luonnon tilasta ja tukijuuskohteestasi niin uutiskirjeiden, kummiuutisten kuin WWF-lehdenkin muodossa.

Auta suojelemaan tätä uljasta ja upeata uhanalaista Himalajan Kuningasta, kuten ym­pä­ris­töäm­me­kin jatkuvasti pahenevalta ka­ta­stro­faa­li­sel­ta ilmaston läm­pe­ne­mi­sel­tä.

Michael Monroe
muusikko