Me ilmastosankarit – ilmastonmuutos opetuksessa

Tervetuloa täydennyskoulutukseen, jossa yhdistyvät monialainen opetus, toiminnallinen oppiminen sekä ilmastokasvatus!

Mitä sinä saat tästä?

Osallistumalla Me ilmastosankarit – ilmastonmuutos opetuksessa -koulutukseen saat sisältötietoa ilmastonmuutoksen perusteista, sen ratkaisuista sekä malleja ja työkaluja monialaisen ja toiminnallisen ilmastokasvatuksen toteuttamiseen. Koulutus on Opetushallituksen kustantamaa maksutonta täydennyskoulutusta. Koulutuksen laajuus on 2 opintopistettä.

Kenelle koulutus on tarkoitettu?

Me ilmastosankarit -koulutus on suunnattu kaikille esiopettajille ja peruskoulun opettajille, jotka ovat valmiita kokeilemaan ja kehittämään monialaista ilmastokasvatusta omassa koulussaan alkavana lukuvuotena. On eduksi, jos samasta koulusta osallistuu kaksi tai useampia opettajia.

Koulutuksen toteutus

Koulutus toteutetaan lukuvuoden aikana sekä verkkokoulutuksen muodossa että lähikouluksina. Verkkokoulutus koostuu webinaareista ja etätehtävistä. Lähikoulutus koostuu kahdesta lähitapaamisesta ja etätehtävistä. Jos lähikoulutuksia ei voida järjestää koronavirusepidemian vuoksi, koulutus toteutetaan webinaareina aikataulun mukaan.

Verkkokoulutus (verkkoryhmä 1)

Ensimmäisessä webinaarissa paneudutaan ilmastonmuutokseen ilmiönä, sen syihin, seurauksiin ja ratkaisuihin sekä tarkastellaan kasvatusta osana ilmastonmuutoksen ratkaisua. Toisella webinaarikerralla syvennytään ilmastokasvatukseen: sen osaan perusopetuksessa, kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämalliin (Tolppanen ym. 2017) sekä opetusmateriaaleihin. Kehittämistehtävänä 1. ja 2. webinaarin välissä opettaja toteuttaa opetuskokeiluja oppilasryhmän kanssa.  Kolmannessa webinaarissa jaetaan ja käsitellään kokemuksia ilmastokasvatuksen toteuttamisesta sekä kehitetään omaa ilmastokasvatuksen materiaalipankkia.

Lähikoulutus (myös verkkoryhmä 2)

Ensimmäisenä lähipäivänä paneudutaan ilmastonmuutokseen ilmiönä, sen syihin, seurauksiin ja ratkaisuihin sekä tarkastellaan kasvatusta osana ilmastonmuutoksen ratkaisua. Toisella lähikerralla syvennytään ilmastokasvatukseen: sen osaan perusopetuksessa, kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämalliin (Tolppanen ym. 2017) sekä opetusmateriaaleihin. Kehittämistehtävänä lähipäivien välissä opettaja toteuttaa opetuskokeiluja oppilasryhmän kanssa.

Kouluttajat

Essi Aarnio-Linnanvuori, ympäristökasvatuksen johtava asiantuntija, WWF (MMM, FT)
Anna Muotka, ympäristökasvatuksen asiantuntija, WWF (VAT, KM, luokanopettaja, kuvataiteen aineenopettaja)

Koulutuspaikkakunnat ja ajankohdat

Verkkoryhmä 1

Ke 11.11. klo 14-17 webinaari Zoom-alustalla

Ke 25.11. klo 14-17 webinaari Zoom-alustalla

Ti 2.2. klo 14-17 webinaari Zoom-alustalla

Ilmoittautuminen 28.10. mennessä tällä lomakkeella: https://wwf.typeform.com/to/oWt274oV

Verkkoryhmä 2 (yhteistyössä Lapin yliopiston kanssa)

Ke 18.11. klo 12-16 webinaari Zoom-alustalla

Ke 17.3. klo 12-16 webinaari Zoom-alustalla

Ilmoittautumiseen liittyvät asiat:
Koulutuspäällikkö Katja Norvapalo, P. 040 484 4185, [email protected]
Koulutussihteeri Tarja Tuisku, P. 040 484 4136, [email protected]
Suunnittelija Satu Narkaus, P. 040 831 6808, [email protected]

Ilmoittautuminen 4.11. mennessä tällä lomakkeella.

Lappeenranta

Ti 29.10. klo 12-16 LUT-yliopisto, Yliopistonkatu 34

Ti 19.1. Klo 12-16 LUT-yliopisto, Yliopistonkatu 34

Ilmoittautuminen 15.10. mennessä:

• Lappeenrantalaisessa koulussa työskentelevät opettajat ilmoittautuvat sähköpostitse rehtori Vesa Raasumaalle, [email protected]
  • Muualla kuin Lappeenrannassa työskentelevät opettajat ilmoittautuvat tällä lomakkeella: https://wwf.typeform.com/to/ueHOmsWs

Ti 26.1.2021 klo 12-16 Monitoimitalo 13, Satakunnankatu 13

Ti 9.3.2021 klo 12-16 Monitoimitalo 13, Satakunnankatu 13

Ilmoittautuminen 12.1. mennessä Eeventti-kalenterin kautta.

Pori

To 28.1.2021 12.30-16.30 Porin seudun kansalaisopisto, Gallen-Kallelankatu 14

Ke 24.3.2021 12.30-16.30 Porin seudun kansalaisopisto, Gallen-Kallelankatu 14

Ilmoittautuminen 25.1. mennessä Osaava Satakunnan koulutuskalenterin kautta.

Kuopio

To 4.2.2021 Paikka ja kellonaika tarkentuvat myöhemmin

Ma 12.4.2021 Paikka ja kellonaika tarkentuvat myöhemmin

Ilmoittautuminen aukeaa myöhemmin.

Lisätietoja koulutuksesta:

Ympäristökasvatuksen asiantuntija Anna Muotka, [email protected] tai puh. 050 431 2327

Oppilaat ympäristötoimijoina

Tule myös Oppilaat ympäristötoimijoina -kurssille! Perehdymme oppilaiden osallistamiseen koulun ympäristötyöhön ja kestävän toimintakulttuurin rakentamiseen.

Oppilaat ympäristötoimijoina