Minkälaisissa olosuhteissa ruoka on tuotettu?

©Kari Salonen/ Maaseudun Tulevaisuus

Kun ostat kehitysmaissa – tai missä vain – tuotettuja elintarvikkeita, yritä selvittää, millaisissa olosuhteissa ne on tuotettu. Niin meillä kuin kehitysmaiden viljelijöillä ja suurtilojen työntekijöillä on oikeus tulla toimeen omalla työllämme, työskennellä inhimillisissä olosuhteissa ja päättää itse omasta ja perheemme tulevaisuudesta.

Oivallisia ohjeita oikeudenmukaisuuteen:

• Ruuantuotannon kestävyyden ja oikeudenmukaisuuden takaamiseksi on kehitetty kansainvälisiä järjestelmiä, muun muassa Rainforest Alliance, UTZ ja Reilu kauppa. Suosi näitä ja tutustu muihin ympäristömerkkeihin.
  • Suosi kotimaisten hedelmien ohella Reilun kaupan luomuhedelmiä. Niiden tuotanto on luonnonmukaista, ja työntekijöiden työolot ovat kunnossa.
  • Jos rakastat suklaata, suosi Reilun kaupan luomusuklaata. Kaakaon ja sokerin tuottajat saavat sen raaka-aineista reilun hinnan, joka kattaa tuotantokustannukset. Tuotannossa ei myöskään sallita lapsityövoiman käyttöä. Jos lempisuklaapatukassasi ei ole ympäristömerkintää, kysy valmistajalta, kuinka se takaa tuotteen vastuullisuuden.