3 tapaa vähentää lihaa

©Magdanatka / Shutterstock

Vähemmän lihaa, mutta miten? Näillä vinkeillä vähennät lihan määrää ruokavaliossasi helposti!

Ilmastonmuutoksen, Itämeren ja luonnon monimuotoisuuden kannalta on ratkaisevaa, kuinka paljon ja minkälaista lihaa syömme. Ruokavalion ympäristövaikutuksia voi vähentää vaihtamalla kulutustaan WWF:n Lihaoppaan punaisella merkityistä lihoista vihreällä merkittyihin vaihtoehtoihin. Ympäristön näkökulmasta tämä ei yksinään riitä. Lihan kokonaiskulutusta on pakko myös vähentää.

Tässä kolme vinkkiä, joilla vähennät lihan määrää ruokavaliossasi helposti!

1. Korvaa osa annoksen lihasta kasviksilla.
Pavut, herneet, soijavalmisteet, siemenet ja sienet sopivat mainiosti sinne, minne jauhelihakin. Kasvisten lisääminen lautaselle on suositeltavaa oman terveydenkin kannalta. Kokeile esimerkiksi, miten sopii suuhun makaronilaatikko, jossa osa lihasta on vaihdettu soijarouheeksi.

2. Korvaa osa liha-aterioista kasvisruoalla.
Kasvisruoka on parhaimmillaan helppoa, hyvää ja sopivasti täyttävää. Testaa vaikkapa tuhtia chili sin carnea, joka ei jätä ketään kylmäksi – etenkin jos käytät reilummin chiliä!

3. Kokeile uusia tuotteita.
Härkis, Nyhtökaura, Quorn, Oumph! Kasvisperäiset tuotteet ovat tehneet läpimurron kauppojen hyllyillä ja herkkusuiden ruokapöydissä. Anna uusille tuttavuuksille mahdollisuus ja hanki helposti vaihtelua omaan ruokalistaasi. Miltä maistuisi esimerkiksi ohran kanssa tarjoiltava, helppo Quorn-kastike.

 Takaisin