Pelastetaan elämä sademetsissä

Sademetsissä elää 2/3 kaikista eläin- ja kasvilajeista. Monimuotoinen luonto on edellytys kaikelle elämälle, ja nyt se on vakavasti uhattuna. Joka minuutti häviää jopa 27 jalkapallokentällistä sademetsää, erityisesti kestämättömän maatalouden takia. Trooppisten metsien tuhoaminen ja metsäpalot kiihdyttävät myös ilmastonmuutosta. Liity WWF:n Sademetsä-kummiksi ja olet eturivissä suojelemassa maailman lajirikkaimpia elinympäristöjä.

Uhat ja ratkaisumme

Tukesi merkitsee

Luonnonsuojelu on kestävyyslaji, joten sinä säännöllisenä tukijana eli kummina olet todella tärkeä. WWF:n tavoitteena on pysäyttää maailman metsäkato vuoteen 2030 mennessä sekä saattaa puolet maailman metsistä suojelun tai kestävän käytön piiriin. Viime vuosien aikana sademetsistä on löydetty satoja ennestään tuntemattomia kasvi- ja eläinlajeja. Elinympäristöjen tuhoutumisen vuoksi saatamme menettää lajeja pysyvästi jo ennen kuin ne edes löydetään.

Jokainen euro tulee tarpeeseen. Varoista noin 80% käytetään tehokkaasti suoraan luonnonsuojelun tarpeisiin. Noin 20% käytetään raportointiin, hallintoon ja varainhankintaan.

Mitä kummien tuella tehdään?

• Metsien ennallistaminen takaisin luonnontilaisiksi
  • Tuemme suojelualueiden hallintoa ja niitä yhdistävien metsäkäytävien perustamista
  • Vastuullisesta tuotannosta kertovien sertifikaattien, kuten puutuotteiden FSC:n, kehittäminen
  • Kyläyhteisöjen kouluttaminen ja varustaminen suojelemaan metsiä metsäpaloilta
  • Tiedotustyö kulutustottumuksien muuttamiseksi ja metsäkadon pysäyttämiseksi
  • Kehittyvissä maissa paikallisväestöä osallistavan kylämetsätalouden tukeminen

Kummina pysyt ajan tasalla

Kummina saat ajankohtaista tietoa luonnon tilasta ja tukijuuskohteestasi niin uutiskirjeiden, kummiuutisten kuin WWF-lehdenkin muodossa.