Öl­jyyn­ty­nei­den eläinten hoito, EUROWA BASIC -kurssi

29.10.2022
Tapahtumaan otetaan 20 osallistujaa

Tapahtuman sisältö

WWF Suomi on eurooppalaisen öljyyntyneiden eläinten hoitoverkoston EUROWA:n (European Oiled Wildlife Assistance) jäsenjärjestö, ja on verkoston kautta mukana kehittämässä kansainvälisiä eläintenhoidon standardeja ja yhteistä koulutusrunkoa vapaaehtoisille asiantuntijoille ja hoitotyön johtajille. Yhtenäiset standardit mahdollistavat vapaaehtoisten ja asiantuntijoiden tehokkaan hyödyntämisen kansainvälisissä tehtävissä.

Koulutusrunko sisältää seitsemänportaisen kurssiportfolion ja aloitamme ensimmäisen tason (Basic Oiled Wildlife Responder) koulutukset syksyllä Suomessa. Kurssi antaa perustiedot öljyyntyneiden eläinten hoidosta ja opettaa taitoja, joita kurssin käyneet voivat soveltaa onnettomuustilanteessa, kokeneimpien työntekijöiden valvonnassa. Kurssin sisältö vastaa tiivistettynä lähes täysin aikaisempaa WWF:n öljyyntyneiden eläinten hoito -koulutuksesta ja siten se toimii myös kertauskurssina.

Kurssilla on neljä päätavoitetta, ja kurssin päätteeksi osallistuja

•Ymmärtää, kuinka öljyyntyneiden eläinten hoitotoiminta käynnistyy ja toimii, ja mikä rooli vapaaehtoisilla/BASIC-koulutuksen käyneellä siinä voi olla.

• Ymmärtää keskeisiä terveys- ja turvallisuusriskejä, jotka liittyvät öljyyntyneiden eläinten hoitoon, ja miten niitä voi minimoida.

•Ymmärtää, miten eläinten etsintä ja kerääminen järjestetään, ja miten eläinten alustava stabilointi järjestetään, sekä mitä tiloja/varusteita se edellyttää.

• Omaa perustiedot eläinten kuntoutusprosessin muista osista, joista BASIC-tason vapaaehtoinen ei ole vastuussa.

Kurssi on yhden päivän mittainen ja se on avoin kaikille WWF Suomen öljyntorjuntajoukkojen jäsenille. Kurssille haetaan hakemuslomakkeella ja kurssille valitaan ensisijaisesti vapaaehtoisia, joilla on kokemusta (harrastuneisuutta ja/tai ammattitaitoa) eläinten käsittelystä ja hoidosta. Lisäksi odotamme vapaaehtoisilta sitoutuneisuutta ja motivaatiota kouluttautua myös pidemmälle koulutusrungon mukaisesti.