WWF:n talkooleiriläiset hoitavat perinnemaisemaa Liesjärven kansallispuistossa

WWF:n tämän kesän ensimmäinen talkooleiri on parhaillaan käynnissä Liesjärven kansallispuistossa Tammelassa. Talkooleiriläiset hoitavat kansallispuiston arvokasta perinnemaisemaa Korteniemen metsänvartijatilan ympäristössä.

Yhteistyössä Metsähallituksen Etelä-Suomen luontopalvelujen kanssa järjestettävä leiri alkoi lauantaina 10.6. ja päättyy sunnuntaina 18.6. Leiriläiset uurastavat Korteniemessä nyt neljäntenä kesänä peräkkäin.

Talkooleirillä kunnostetaan kansallispuiston keskellä sijaitsevaa Korteniemen metsänvartijatilaa sellaiseen asuun kuin se oli metsänvartijalaitoksen voiman vuosina 1910-luvulla. Lisäksi parannetaan kansallispuiston polkurakenteita. Töihin kuuluu mm. ketojen, rantaluhdan ja pihapiirin raivausta, perinteisen riukuaidan tekoa, pitkospuiden uusimista ja pärekaton rakentamista. Leirin aikana ennallistetaan myös korpia ja ojitettuja metsiä.

Korteniemi rakennuksineen, viljelyksineen, laitumineen ja eläimineen on toimiva perinnetila ja kansallispuiston tärkein nähtävyyskohde. Tilalla viljellään mm. ruista, pellavaa, kauraa ja vanhoja perunalajikkeita. Korteniemessä on kesäisin opas.

WWF on järjestänyt talkooleirejä vuodesta 1977 lähtien. Tämän kesän muiden leirien kohteet ovat Hattula (1. – 9.7.), Saaristomeri Nauvossa (14. – 22.7.), Oulanka (29.7. – 6.8.) sekä Urho Kekkosen kansallispuisto (12. – 20.8.). Lisäksi kunnostetaan tikkametsää Luhangassa 15. – 17.9.

Leireillä tehdään ruokapalkalla töitä kahdeksasta viiteen. Huippukuntoa ei vaadita, mutta kestävyyttä
ja maastokelpoisuutta täytyy leiriläisissä olla. Alaikäraja on 18 vuotta.

WWF:n talkooleirit tarjoavat joka kesä noin sadalle vapaaehtoiselle mahdollisuuden konkreettiseen luonnonsuojelutyöhön. Niillä mm. hoidetaan perinnemaisemia, parannellaan luonnonsuojelualueiden rakenteita, rakennetaan pitkospolkuja ja raivataan laidunalueita.

Lisätietoja:

Metsähallitus/Outileena Uotila, puh. (03) 4363 612 tai 0400 549 644
Metsähallitus/Annamari Uotila, puh. (03) 4363 612 tai 0400 549 644 (13.6. asti)
Metsähallitus/Erkki Virolainen, puh. 0205 644 382 tai 0400 549 645 (13.6. asti)
WWF/Tuuli Äikäs, puh. 040 592 6532 tai (09) 774 0100