Jyväskylän ja Oulun Best Western -hotellit palkittiin ansiokkaasta ympäristötyöstä

Ympäristöjärjestö WWF palkitsi eilen Best Western Hotel Oscarissa, Varkaudessa pidetyssä tilaisuudessa Best Western -hotellit Priimuksen ja Apollon ympäristötoiminnastaan. Jyväskylässä sijaitseva Priimus palkittiin erityisen hyvin ympäristöasiansa hoitaneena hotellina ja Oulussa sijaitseva Apollo puolestaan parhaiten ympäristöjärjestelmän kehittämisessä edistyneenä hotellina. Hotellien palkitseminen perustuu WWF:n ja Best Western-hotelliketjun tekemään monivuotiseen yhteistyöhön.

“Priimuksessa ympäristöohjelma, indikaattoriseuranta, henkilöstön ympäristökoulutus ja jätteiden lajittelu on toteutettu esimerkillisellä tavalla. Apollossa puolestaan on tehty paljon työtä toimivan ympäristöjärjestelmän aikaansaamiseksi. Tämä antaa hyvän perustan kehittää toimintoja edelleen”, toteaa Green Office -projektipäällikkö Karoliina Auvinen WWF:stä.

“Ympäristöasioiden vastuullinen hoitaminen on keskeisellä sijalla Best Western-hotellien kehittäessä toimintojaan vastaamaan yhä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Ympäristöajattelu on pyritty kytkemään osaksi käytännön toimia ja arkisia rutiineja”, toimitusjohtaja Rami Tervomaa Best Westernistä sanoo. Hotelli Priimuksen ympäristötyöstä vastaa lehtori Taina Asunta, hotelli Apollossa hotellipäällikkö Pia Arolaakso.

WWF:n ja Best Western-hotelliketjun välisen yhteistyön keskeinen tavoite on vähentää hotellien ympäristörasitusta. Lisäksi hotellit tukevat WWF:n työtä lahjoittamalla 17 senttiä jokaista yöpyvää asiakasta kohden WWF:lle. Yhteistyö käynnistyi vuonna 2000. WWF tekee yhteistyötä Best Western -ketjun kanssa myös Tanskassa ja Norjassa.

Best Western -hotellien valtakunnallisia tavoitteita ovat sähkö- ja lämmitysenergian kulutuksen vähentäminen sekä jätteiden lajittelu ja erilliskeräys. Hotelleissa on panostettu ympäristövaikutusten vähentämiseen mm. vaihtamalla valaisimiin energiaa säästäviä lamppuja, sammuttamalla valot ja televisiot aina siivouksen yhteydessä, vaihtamalla kylpyhuoneisiin palasaippuoiden tilalle saippua-annostelijat, lajittelemalla jätteet ja siirtymällä suurpakkauksiin ravintolapalveluissa.

Henkilökunta on tiiviisti mukana ympäristötyössä ja sen kehittämisessä. Myös asiakkaita neuvotaan esimerkiksi käyttämään samaa pyyhettä useamman kerran, sammuttamaan television, radion ja valaistuksen poistuessaan huoneesta, tuulettamaan tehokkaasti ja nopeasti, käyttämään vettä säästeliäästi suihkun aikana ja liikkumaan hotellin ympäristössä luontoa kunnioittaen.

“Matkailu on yksi nopeimmin kasvavista teollisuuden aloista. WWF:n tavoitteena on matkailun ympäristörasituksen pienentäminen. Best Western on yksi merkittävä toimija tämän tavoitteen edistämisessä. Ympäristöasioihin panostaminen on järkevää myös taloudellisesti, esimerkiksi energiankulutuksen vähentäminen säästää selvää rahaa”, WWF:n pääsihteeri Timo Tanninen toteaa.

Lisätietoja:

Best Western / toimitusjohtaja Rami Tervomaa, puh. (09) 622 64 900