WWF:n talkooleiriläiset kunnostavat perinnetilaa Liesjärven kansallispuistossa Tammelassa

WWF:n tämän kesän ensimmäinen pitkä talkooleiri on parhaillaan käynnissä Liesjärven kansallispuistossa Tammelassa Kanta-Hämeessä. Vapaaehtoiset hoitavat arvokasta perinnemaisemaa Korteniemen metsänvartijatilan ympäristössä sekä ketoaluetta läheisessä Torronsuon kansallispuistossa ja harjukasvillisuutta Komion luonnonsuojelualuella.

Yhteistyössä Metsähallituksen Etelä-Suomen luontopalvelujen kanssa järjestettävä leiri alkoi torstaina 5.6. ja päättyy perjantaina 13.6.

Vanhat ajat heräävät eloon Korteniemen perinnetilalla, jota WWF:n noin 20 vapaaehtoisen joukko kunnostaa reilun viikon ajan. Korteniemi rakennuksineen, viljelyksineen, laitumineen ja kotieläimineen on toimiva perinnetila ja kansallispuiston tärkein nähtävyyskohde. Tilalla toimii opas kesän ajan.

Tilaa kunnostetaan 1910-luvun metsänvartijalaitoksen aikaiseen asuun. Töihin kuuluu muiden muassa raivausta, niittoa ja polttoa. Lisäksi tehdään riuku- ja laidunaitoja sekä pitkospuita. Vapaaehtoiset ovat eri puolilta Suomea, lisäksi mukana ovat osallistujat Italiasta ja Etelä-Koreasta. Leirin työt ovat monipuolisia eikä erityistaitoja välttämättä tarvita, kestävyyttä ja maastokelpoisuutta kylläkin.

WWF on järjestänyt talkooleirejä vuodesta 1977 lähtien eri puolilla Suomea ja muutaman kerran lähialueilla ulkomailla. Liesjärvellä WWF:n vapaaehtoiset olivat ensimmäisen kerran töissä kesällä 1979.

WWF:n talkooleirit tarjoavat joka kesä noin sadalle vapaaehtoiselle mahdollisuuden konkreettiseen luonnonsuojelutyöhön. Tänä kesänä WWF:n talkooleirejä järjestetään Liesjärven lisäksi Hallonäsissä Iniössä (30.6.-8.7.), Linnansaaressa Saimaalla (13.-20.7.) ja Närängänvaaralla Kuusamossa (27.7.-3.8.). Leireillä tehdään ruokapalkalla töitä päivittäin kahdeksasta seitsemääntoista, minkä vuoksi pääsyvaatimuksena on 18 vuoden ikä. Leiriläiset maksavat itse matkansa leiripaikalle ja takaisin, muuten osallistuminen on maksutonta.

Lisätietoja:
Metsähallitus / puistomestari Annamari Ilola, puh.0400 549 644