WWF huolestui IEA:n energiaraportista: Ilmastokriisiin ei tarjolla riittävää ratkaisua

WWF pitää Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n tänään julkaiseman raportin osoittamia energiaratkaisuja riittämättöminä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Raportti ei tarjoa todellista ratkaisua ilmastokriisiin, mutta se osoittaa selvästi, että pelkkä kivihiilen korvaaminen maakaasulla ei ole kestävää. Raportissa painotetaankin, että fossiilisia polttoaineita hyödyntävään tuotantoon investoiminen aiheuttaa ainoastaan lisää ongelmia sekä ympäristölle että taloudelle. WWF:n mukaan ilmastokriisi on ratkaistavissa, mutta ainoastaan lisäämällä uusiutuvaa energiaa ja säästämällä energiaa.

Energiajärjestö IEA:n World Energy Outlook 2011 -raportissa ennustetaan, että seuraavat vuosikymmenet olisivat maakaasun kulta-aikaa. Raportti kuitenkin paljastaa, että maakaasu ei missään nimessä pysty tarjoamaan ratkaisua ilmasto-ongelmaan: Vaikka kaikki kivihiili ja osittain myös öljy korvattaisiin vähäpäästöisemmällä maakaasulla, nousisi maapallon keskilämpötila silti yli 3,5 asteella. Se ylittää rajusti kansainvälisen tavoitteen, jonka mukaan ilmaston lämpenemisen täytyy jäädä alle kahden asteen.

Raportti osoittaa myös öljyriippuvuuden heikkoudet. Maailmantalous on hyvin altis öljyn hinnan muutoksille ja öljyn kulutuksen kasvattaminen aiheuttaisi huomattavia lisäkustannuksia. IEA päätyy tähän arvioon, vaikka raportissa ennustettu öljyn hinnan nousu on WWF:n arvion mukaan hyvin maltillista.

IEA:n mukaan nykyisellä energiapolitiikalla puolet maailman uudesta energiakapasiteetista perustuu uusiutuvaan energiaan vuoteen 2035 mennessä. IEA:n raportissa esitetty kehitys ei kuitenkaan riitä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. WWF:n oman energiaraportin mukaan koko maailman energiatarve voidaan kattaa uusiutuvalla energialla vuoteen 2050 mennessä. Tämä vaatii uusiutuvan energian investointien lisäksi esimerkiksi energiansäästöä, kulutustottumusten muutosta ja älykkäitä sähköverkkoja.

”IEA osoittaa raportissaan onnistuneesti fossiilisten polttoaineiden käytön heikkoudet. Järjestö ei kuitenkaan tuo ilmastokriisiin todellista, uusiutuvaan energiaan perustuvaa ratkaisua”, sanoo WWF Suomen ilmastovastaava Hanna-Liisa Kangas.

Suurin osa suomalaisista jakaa WWF:n kannan siitä, että tulevaisuuden energiatalouden on oltava kestävää. Tuoreen Euroopan komission teettämän selvityksen mukaan jopa 60 prosenttia suomalaisista uskoo, että energiaa tulisi käyttää nykyistä paljon tehokkammin.

Lisätiedot:

Ilmastovastaava Hanna-Liisa Kangas, WWF Suomi, puh. 045 631 8353