Norsunluun myynti luvattiin lopettaa Thaimaassa

Thaimaan pääministeri Yingluck Shinawatra ilmoitti tänään maansa sitoutuvan lopettamaan norsunluun kaupan Thaimaassa. Pääministeri antoi lupauksen kansainvälisen CITES-kokouksen avajaispuheenvuorossa Bangkokissa. Lähes 1,5 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa on allekirjoittanut WWF:n ja kampanjayhteisö Avaazin sähköisen vetoomuksen norsunluukaupan lopettamiseksi.

Thaimaan hallitus sitoutui pääministerin puheella ensimmäistä kertaa julkisesti norsunluukaupan lopettamiseen. Toimenpide olisi merkittävä askel norsujen laajana rehottavan salametsästyksen ja norsunluun laittoman kaupan pysäyttämisessä. Salametsästäjät lahtaavat kymmeniä tuhansia norsuja vuodessa myydäkseen niiden syöksyhampaita ja muita osia.

“Ensimmäiseksi muutamme kansallista lainsäädäntöä; tavoitteena on norsunluun kaupan lopettaminen ja lainsäädäntömme saattaminen vastaamaan kansainvälisiä normeja”, pääministeri Shinawatra sanoi.

”Tämä auttaa suojelemaan kaikkia norsuja sekä Aasiassa että Afrikassa.”

”Olemme erittäin iloisia pääministeri Shinawatran puheessaan tekemistä esimerkillisistä sitoumuksista. Tämä on kuitenkin vasta merkittävä lähtölaukaus villieläinrikosten ja norsunluukaupan lopettamiseksi Thaimaassa. Pääministerin tulee seuraavaksi osoittaa toimenpiteille tiekartta, josta tulee myös näkyä asian kiireellisyys: norsuja tapetaan laittomasti päivittäin”, sanoo WWF Suomen ohjelmajohtaja Sami Tornikoski.

Thaimaa on Kiinan lisäksi suurin laittoman norsunluun markkina-alue. Viranomaiset ovat myöntäneet luvan 67 kauppiaalle, mutta norsunluuta on ollut kaupan jopa 250 myymälässä. Ostajat ovat yleensä ulkomaisia turisteja.

Maailmanlaajuinen ympäristöjärjestö WWF ja asiantuntijaorganisaatioTRAFFIC pyytävät CITES-sopimukseen liittyneiden valtioiden hallituksia käyttämään pakotteita sellaisia maita kohtaan, jotka ruokkivat kansainvälisen, laittoman villieläinkaupan jatkumista. Salametsästys on laajentunut räjähdysmäisesti viime vuosina ja uhkaa muun muassa norsuja, sarvikuonoja ja tiikereitä.

Thaimaa, Nigeria ja Kongon demokraattinen kansantasavalta ovat jatkuvasti epäonnistuneet villieläinten laittoman kaupan pysäyttämisessä. CITES-sopimuksen mukaan sopimusvaltioita voidaan kehottaa lopettamaan kaupankäynti sopimuksen ulkopuolelle jättäytyneiden maiden kanssa. CITES-sopimus kattaa noin 35 000 eläin- ja kasvilajia ja niiden osaa.