Lähes miljoonan ihmisen ääni kuului: öljyjätti perääntyy maailmanperintökohteen öljynporaushankkeesta

Brittiläinen öljy-yhtiö Soco International PLC peruu suunnitelmansa porata öljyä Afrikan vanhimmasta kansallispuistosta Virungasta. Samalla yhtiö lupaa pysyä poissa kaikista muistakin UNESCO:n maailmanperintökohteista. Socon päätös on suuri voitto Virungan yli 3000 eläinlajille, joiden joukossa on muun muassa erittäin uhanalainen vuorigorilla. WWF on kampanjoinut öljynporaussuunnitelmien lopettamiseksi yli vuoden ajan.

Yhtiö päätti perääntymisestään sen jälkeen, kun sekä ympäristöjärjestö WWF että UNESCO olivat vedonneet yhtiöön öljynporaussuunnitelmien peruuttamiseksi. Tämän lisäksi yli 750 000 ihmistä allekirjoitti WWF:n vetoomuksen öljynporausta vastaan.

WWF jätti yhtiön suunnitelmia koskevan valituksen teollisuusmaiden yhteistyöjärjestö OECD:lle lokakuussa 2013. Valituksen mukaan yhtiön öljynporaushanke rikkoi monikansallisille yrityksille säädettyjä ympäristöä ja ihmisoikeuksia koskevia OECD:n toimintaohjeita. OECD:n päätöstä asiasta ei ehtinyt tulla ennen öljy-yhtiön omaa ilmoitusta.

”Yhtiön perääntyminen kansallispuistosta on yksi kansainvälisesti suurimpia luonnonsuojeluvoittoja. Päätöksen myötä alueen ainutlaatuiset lajit saavat jatkossakin elää turmeltumattomassa kansallispuistossa”, sanoo WWF Suomen suojelujohtaja Jari Luukkonen.

Virungan tunnetuimpia asukkaita, vuorigorilloita, on maailmassa jäljellä enää alle 800 yksilöä. Öljynporauksen aloittaminen Virungassa olisi ollut kohtalokasta paitsi alueen luonnolle ja lajeille, myös paikalliselle väestölle. Yli 50 000 paikallisen elämä on riippuvainen Virungan kansallispuistossa sijaitsevasta Lake Edward -järvestä.

“Koska öljynporausta ei nyt aloiteta, antaa tämä mahdollisuuden kehittää kansallispuiston elinkeinoja kestävästi ja niin, että siitä saadut tulot hyödyttävät paikallisia, ei vain öljy-yhtiöitä”, Luukkonen sanoo.

WWF:n kesällä 2013 julkaiseman raportin mukaan Virungan kansallispuisto voisi tuoda paikallisille jopa 45 000 uutta pysyvää työpaikkaa, mikäli aluetta kehitetään kestävän käytön periaatteiden mukaan.

Lisätiedot:

Suojelujohtaja Jari Luukkonen, WWF Suomi, 040 585 0020