Tilanne luultua pahempi Raahessa: vapaaehtoisten urakka jatkuu

Raahessa viime perjantaina tapahtuneen öljyonnettomuuden laajuus on aiemmin epäiltyä suurempi. Öljyntorjuntatyöt jatkuvat Raahen edustan saarissa vielä ainakin joitain päiviä, mahdollisesti jopa viikon. WWF:n vapaaehtoiset puhdistavat tänään rantoja Selkämatalan saaressa.

Rautaruukin tehtaalta pääsi vuotamaan mereen 3-5 tonnia raskasta polttoöljyä. Öljyä on levinnyt ainakin Iso-Kraaselin, Kumpelen, Selkämatalan, Isomatalan ja Smittin saarten alueelle. Tänään WWF:n vapaaehtoiset puhdistavat Selkämatalan rantoja. Saari on tärkeä alueen lintupopulaatioille, ja siellä on parhaillaan käynnissä pesintä.

”Selkämatalan saari on tärkeä saada puhdistettua öljystä, sillä täällä on parhaillaan paljon pesiviä lintuja. Mikäli öljyä ei saada siivottua, on iso riski, että linnut tahriintuvat siihen tulevien päivien aikana”, sanoo WWF Suomen kenttäkoordinaattori Teemu Niinimäki.

Suomen ympäristökeskuksen eilisten havaintojen mukaan öljyyntyneitä lintuja on näkynyt saarilla hieman yli 40, joista muutamat ovat olleet pahemmin öljyyntyneitä. Kaikki linnut ovat kuitenkin olleet vielä lentokykyisiä, eikä niitä saada kiinni. Tämän takia lintujen pesuoperaatiota ei aloiteta vielä.

Lisätiedot ja kuvia median käyttöön:

Kuvia rantojen puhdistuksesta Raahesta: http://bit.ly/1o3wC8q

Raahen öljyonnettomuuden puhdistustöiden etenemistä voi seurata Twitterissä WWF Suomen profiilissa: twitter.com/WWFSuomi ja tunnisteella #öljyonnettomuus

Lue tiedotteita ja uutisia Raahen öljyonnettomuudesta:

3.6. Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi öljyntorjujaksi Raaheen

2.6. Vapaaehtoisia öljyntorjujia tarvitaan Raahen seudulta