Arktinen jääpeite jäämässä jälleen ennätyspieneksi

Talvi on ollut arktisilla alueilla tänä vuonna ennätyksellisen lämmin. Sen seurauksena myös jääpeite näyttäisi jäävän pienemmäksi kuin koskaan aikaisemmin.

Arktinen merijää kutistuu kesän aikana ja on pienimmillään yleensä syyskuussa. Kylmän ja pimeän talven aikana jääpeite kasvaa, ja maksiminsa se saavuttaa maaliskuun tienoilla. Tänä talvena jääpeite ei kasvanut normaalisti.

Maksimitaso saavutettiin todennäköisesti maaliskuun toisena päivänä, jolloin jää peitti 14,478 miljoonan neliökilometrin kokoisen alueen. Jos jääpeite ei tämän vuoden aikana enää laajene, on maksimi kaikkien aikojen alhaisin. Jääpeite oli myös viime vuonna ennätyspieni.

”Jääpeitteen alhaisella maksimitasolla on suoria vaikutuksia arktiseen luontoon. Kun talven aikana synnyttäneet jääkarhuemot ilmestyvät pesistään pitkän paaston jälkeen, ne tarvitsevat nopeasti ravintoa päästäkseen voimiinsa. Silloin laaja jääpeite on äärimmäisen tärkeässä asemassa, sillä jääkarhut saalistavat jäältä käsin”, WWF Suomen ohjelmapäällikkö Sampsa Vilhunen toteaa.

Heikot jääolosuhteet vaikuttavat jääkarhujen elämään myös välillisesti, sillä niiden tärkein ravinnonlähde, norppa, tarvitsee jäätä lisääntyäkseen menestyksekkäästi.

Erityisen huolestuttava tilanne on Huippuvuorilla, jossa WWF rahoittaa Norjan Polaari-instituutin tekemää jääkarhututkimusta. Polaari-instituutin tutkijoiden mukaan tilanne on ”kaikkien aikojen pahin”.

”Jos tarvitsimme muistutusta, saimme sen. Hallitusten, yritysten ja kaupunkien on ryhdyttävä välittömästi toteuttamaan joulukuisissa YK-neuvotteluissa sovittuja ilmastositoumuksiaan. Vaihtoehtoja ei ole. Meidän on alettava rakentaa uusiutuvalle energialle ja energian säästölle perustuvaa tulevaisuutta”, WWF Suomen ilmastoasiantuntija Kaarina Kolle sanoo.

Pariisin ilmastosopimuksen seuraava askel otetaan New Yorkissa 22. huhtikuuta, jolloin valtioiden päämiehet allekirjoittavat sopimuksen.

WWF:n ohjelmapäällikkö Sampsa Vilhunen, 040 550 3854, sampsa.vilhunen@wwf.fi
WWF:n ilmastoasiantuntija Kaarina Kolle, 050 591 3072, kaarina.kolle.@wwf.fi