Metsänvartijat tekevät Aasiassa vaarallista työtä

Tänään 3.3. vietetään YK:n Villin luonnon päivää (World Wildlife Day). Metsänvartijat ovat useissa osissa maailmaa uhanalaisten luonnonvaraisten lajien tärkeitä suojelijoita. Vartijat kokevat kuitenkin työssään turvattomuutta ja he kaipaisivat enemmän tukea maidensa hallituksilta.

Asia käy ilmi Aasian metsänvartijoiden kokemuksia kartoittavasta WWF:n selvityksestä (Ranger Perceptions: Asia). Vastaavia selvityksiä on tekeillä myös Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.

Tutkimuksessa käytiin läpi metsänvartijoiden kokemuksia 11 eri maasta, joissa elää uhanalaisia tiikereitä. Vartijoista 63 prosenttia on joutunut työssään vaaratilanteisiin, 48 prosenttia pitää saamaansa koulutusta riittämättömänä, ja 74 prosenttia kokee, että heiltä puuttuu tarvittavat varusteet.

”Työ on vaarallista eikä sitä voi tehdä pelkällä rohkeudella”, sanoo Rohit Singh, Aasian metsänvartijoiden järjestön (Ranger Federation of Asia, RFA) puheenjohtaja ja WWF:n asiantuntija. ”Salametsästys on Aasiassa kriittisellä tasolla. Sitä vastaan taistelevat miehet ja naiset tarvitsevat kunnolliset varusteet ja koulutusta voidakseen tehdä työtään turvallisesti ja menestyksekkäästi.”

Selvityksen mukaan myös monien metsänvartijoiden työolot ovat heikot. Lähes puolet metsänvartijoista näkee perheitään harvemmin kuin viitenä päivänä kuukaudessa, ja 30 prosenttia nimeää matalan tai epäsäännöllisen palkan yhdeksi työnsä huonoimmista puolista.

Metsänvartijat ovat uhanalaisten lajien ensi käden suojelijoita. Heidän roolinsa korostuu nyt, kun villieläimiin kohdistuvat rikokset ovat kasvussa. Salametsästys on yhä useammin järjestäytyneiden organisaatioiden käsissä, mikä lisää vartijoiden riskiä joutua vaarallisiin tilanteisiin.

Laiton villieläinkauppa on viime vuosina saanut aiempaa enemmän huomiota. Viime vuonna YK:n yleiskokouksessa hyväksyttiin kaikkien aikojen ensimmäinen villieläimiin kohdistuvia rikoksia koskeva päätöslauselma. Historiallisen sopimuksen seurauksena järjestettiin kansainvälisiä konferensseja Lontoossa, Kasanessa ja Brazzavillessa.

“Villieläinten tulevaisuus on kirjaimellisesti metsänvartijoiden käsissä”, sanoo Tanja Pirinen, WWF Suomen suojeluasiantuntija. ”Metsänvartijat ovat luonnonperinnön suojelun todellisia ammattilaisia, heidän täytyy saada riittävät resurssit ja kunnolliset työolot.”

YK:n Villin luonnon päivänä juhlistetaan luonnon monimuotoisuutta ja lisätään tietoisuutta luonnonvaraisista eläimistä ja kasveista. Tänä vuonna juhlapäivän teemana on ”villieläinten tulevaisuus on meidän käsissämme”.

Lisätietoja:

Suojeluasiantuntija, Tanja Pirinen, WWF Suomi, 040 840 0058

Ranger Perceptions: Asia -raportti (englanniksi):