WWF:n Earth Hour lähetti viestin päättäjille

Maailman suurinta ilmastotapahtumaa, WWF:n Earth Houria, vietettiin eilen jo kymmenettä kertaa. Suuri joukko ihmisiä, yhteisöjä, yrityksiä ja maamerkkejä näytti valomerkin ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot tunniksi.

Mukana oli yhteensä ennätykselliset 178 maata ja maantieteellistä aluetta. Tapahtumaan osallistui yli 400 maailmankuulua maamerkkiä, kuten Sydneyn oopperatalo, Eiffel-torni, Big Ben ja Empire State Building. Valoja sammutettiin kaikissa seitsemässä maanosassa, ja jopa kansainvälisellä ISS-avaruusasemalla.

Pariisin ilmastokokouksen jälkimaininkeihin ajoittunut Earth Hour lähetti maailman päättäjille vahvan visuaalisen viestin.

”Tämän vuoden Earth Hour muistutti päättäjiä siitä, että Pariisissa sovittu ilmastosopimus vaatii energiamurroksen. Fossiilitalouden aika on ohi, ja nyt on satsattava uusiutuvaan energiaan. Ilmasto- ja energiapolitiikalla ei ole varaa jäädä paperidiplomatiaksi”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Suomessa vietettiin ilmastoystävällisiä illallisia

Suomessa Earth Houria vietettiin teemalla Maailman suurin kynttiläillallinen, mikä innoitti niin yksityiset ihmiset kuin ravintolatkin kattamaan pöytään ilmastoystävällistä ruokaa. Mukaan ilmoittautui sata ravintolaa ja kahvilaa ympäri Suomen.

Earth Houriin osallistui Suomessa myös lukuisia maamerkkejä, kymmeniä kaupunkeja, satakunta koulua ja oppilaitosta sekä satoja yrityksiä ja yhteisöjä. Earth Hour -aiheisia tapahtumia ilmoitettiin kampanjasivustolle yli 500. Kaikki ilmoitetut tapahtumat löytyvät osoitteesta www.earthhour.fi/tapahtumat.

Earth Hour 2016 numeroina (arviot 20.3. mennessä kerätyistä tiedoista):

• Mukana oli yhteensä 178 maata ja maantieteellistä aluetta.
  • Kampanjasivustoilla ilmoitettiin yli 6 600 tapahtumaa.
  • Earth Hour innoitti yli miljoonaan yksittäiseen ilmastonmuutosta hillitsevään tekoon. Mukana oli muun muassa paikallisia ruohonjuuritason hankkeita, viestintäkampanjoita sekä ilmastovetoomuksia ja -lakialoitteita.
  • Valot sammuivat yli 400 maamerkistä, kuten Sydneyn oopperatalo (Sydney), Big Ben (Lontoo), Tokyo Tower (Tokio), Empire State Building (New York), Marina Bay Sands Hotel (Singapore) ja Eiffel-torni (Pariisi). Suomessa valomerkin ilmaston puolesta näyttivät muun muassa Näsinneula, Puijon torni, Finlandia-talo, Tasavallan presidentin kanslia ja Helsingin päärautatieaseman Kivimiehet.
  • Earth Hourin virallisia tunnisteita käytettiin yli 2,5 miljardia kertaa sosiaalisessa mediassa kuluneella viikolla.

Lisätietoja:
tiedottaja Kaisa Ryynänen, WWF, p. 050 345 5307, kaisa.ryynanen@wwf.fi

Kuvia ja videoita Earth Hourista Suomessa: https://www.dropbox.com/sh/mllm79e1a0iwuqx/AAC5za89BVhUVIc_Vpw5ndi-a?dl=0 sekä sosiaalisessa mediassa tunnisteella #EarthHourSuomi

Kuvia ja videoita Earth Hourista maailmalla: https://www.earthhour.org/media-centre ja https://www.flickr.com/photos/earthhour_global/albums

Mikä Earth Hour?

• WWF:n Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009, ja viime vuonna jo noin kolmasosa yli 15-vuotiaista suomalaisista osallistui pimeään tuntiin.
  • Earth Hourin avulla on edistetty lukuisia ympäristönsuojeluun liittyviä hankkeita ympäri maailmaa. Esimerkiksi vuonna 2013 Venäjällä kerättiin 120 000 allekirjoitusta vetoomukseen paremman öljyntorjunnan puolesta, ja tähän liittyvä laki hyväksyttiin sittemmin. Vuonna 2014 Earth Hour -kampanjan myötävaikutuksella muovipussit kiellettiin Galápagossaarilla. Lisää Earth Hour -saavutuksia maailmalta: www.earthhour.org.