Pariisi valittiin kestävimmäksi kaupungiksi WWF:n kansainvälisessä kilpailussa

Pariisi on valittu vuoden 2016 Earth Hour -pääkaupungiksi. WWF:n kansainvälisessä Earth Hour City Challenge -kilpailussa ilmastonmuutoksen hillinnän edelläkävijäkaupungit raportoivat toimenpiteitään kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Ainoa suomalaisosallistuja Lappeenranta selvisi upeasti maailman 18 parhaan joukkoon. Kaupunkien panosta tarvitaan, sillä maailman päästöistä noin 70 prosenttia syntyy kaupungeissa.

Kilpailuun osallistui 125 kaupunkia 21 maasta. Voiton Pariisiin toivat muihin kaupunkeihin monistettavissa olevat toimenpiteet erityisesti liikenteen, rakennusten ja ruuan ilmastovaikutusten pienentämiseksi. Esimerkiksi kaupunkipyöräkonsepti on laajennettu myös autoihin ja skoottereihin, mikä on vähentänyt päästöjen lisäksi tuntuvasti myös kaupunkilaisten matka-aikoja. Sen lisäksi uusi Climate Agency tarjoaa kiinteistönomistajille kannustimia energiatehokkaisiin peruskorjauksiin, ja ruokajätteen kieltävä laki Ranskassa vauhdittaa siirtymää kohti kestäviä ruokavalintoja.

”Kilpailun koko tarkoitus on levittää innostusta ja parhaita käytäntöjä maasta toiseen päästöttömän kaupunkielämän mahdollistamiseksi. Pariisin valinta voittajaksi korostaa sen tärkeää roolimallin asemaa historiallisen ilmastohuippukokouksen jälkeen. Myös toista kertaa kärkisijoille selvinnyt Lappeenranta on vakiinnuttanut paikkansa maailman edelläkävijäkaupunkien joukossa”, toteaa WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Voittajan valitsi kansainvälinen asiantuntijaraati. Lappeenranta kamppaili kovassa seurassa, sillä mukana olivat esimerkiksi ilmastotyöstään tunnetut Vancouver ja Kapkaupunki, jotka ovat myös Earth Hour City Challenge -kilpailun aiempia voittajia. Lappeenrannan tavoite on olla jätteetön ja hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä.

”Lappeenrannan vahvuutena on siirtyminen uusiutuvaan energiaan. Kaupungissa on siirrytty uusiutuvaan kaukolämmöntuotantoon biomassan avulla. Lisäksi kaupungissa on voimakkaasti panostettu aurinkosähkön tuotantoon. Tuulivoimaa edustaa sisämaan suurin tuulipuisto ja Joutsenon alueella on vedyllä tuotettua kaukolämpöä. Kasvihuonekaasupäästöjä on alennettu 38 prosenttia vuodesta 1990, ja valtuuston vuonna 2009 hyväksymän ilmasto-ohjelman tavoitteet on saavutettu etuajassa”, mainitsee ympäristöjohtaja Ilkka Räsänen.

”Nämä ovat hienoja pääosin kaupunkikonsernin saavutuksia. Niiden vauhdittajana on toiminut Lappeenrannan teknillinen yliopisto, jonka vahvuutena on nimenomaan energiateknologian tutkimus. WWF:n tunnustus kannustaa jatkamaan työtä kohti hiilineutraalia yhdyskuntaa”, sanoo Räsänen.

Lisätietoja:
pääsihteeri Liisa Rohweder, WWF, p. 040 840 7461
projektityöntekijä Jere Lehtomaa, WWF, p. 0400 422 659
ympäristöjohtaja Ilkka Räsänen, Lappeenrannan seudun ympäristötoimi, p. 0400 815 284

WWF:n Earth Hour City Challenge -kilpailun 18 parasta kaupunkia (aakkosjärjestyksessä):

Belo Horizonte, Brasilia

WWF:n Earth Hour City Challenge -kilpailun tuomaristo

• Gino van Begin, Secretary General, ICLEI
  • Simon Giles, Senior Principal Intelligent Cities, Accenture Global
  • Martha Delgado, General Director, Secretariat of the Global Cities Covenant on Climate
  • Dan Hoornweg, Professor and Jeff Boyce Research Chair, Faculty of Energy Systems and Engineering, University of Ontario Institute of Technology
  • Seth Schultz, Director, Research, C40 Cities Climate Leadership Group