Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tutustui saimaannorpan suojeluun

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tutustui WWF Suomen tekemään saimaannorpan suojeluun maakuntamatkallaan Puumalassa 28.6.2016.

Presidentti Niinistö keskusteli suojelusta WWF Suomen pääsihteerin Liisa Rohwederin kanssa.

”Keskustelimme Norppalivestä ja Pullervosta sekä siitä, miten ne ovat nostaneet saimaannorpan suojelumyönteisyyttä. Olen hyvin iloinen, että WWF Suomen suojelijana tasavallan presidentti Sauli Niinistö halusi saada ajankohtaiskatsauksen saimaannorpan suojelutilanteesta”, Rohweder kertoo.

Keskustelussa esille tulivat saimaannorpan suurin uhka, verkot. Lisäksi Rohweder esitteli presidentille apukinosten kolaamista tapana mukautua ilmastonmuutoksen aiheuttamiin ongelmiin.

”Presidentti oli hyvin tietoinen siitä, että suojelun välitavoitteemme on 400 saimaannorppaa. Keskustelimme siitä, että norppakannan tulee kasvaa tästä kuitenkin merkittävästi. Saimaalla on 50 000 mökkiä, joten kyllä norppiakin pitäisi mahtua useampi tuhat”, itsekin Puumalassa koko ikänsä mökkeillyt Rohweder jatkaa.

Rohweder korosti keskustelussa yhteistyön merkitystä useiden toimijoiden kesken. WWF Suomi tekee yhteistyötä saimaannorpan suojelussa satojen vapaaehtoisten, Metsähallituksen, Itä-Suomen ylipiston sekä Ely-keskuksen kanssa.

Tasavallan presidentti vieraili M/S Roope-Saimaa -huoltoaluksella, jossa hän tutustui saimaannorpan suojelun lisäksi Pidä saaristo siistinä -yhdistyksen toimintaan Järvi-Suomessa. Tapaaminen oli osa presidentin maakuntavierailua 400-vuotisjuhlavuottaan viettävässä Puumalassa.

Kuvassa ovat Roope-Saimaan kippari/kansimies Jaakko Kulmala, PSS ry:n aluepäällikkö Eeva Taimisto, tasavallan presidentti Sauli Niinistö, WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder sekä Roope-Saimaan kippari Jukka Innanen.