WWF: saimaannorpalle turvallisia kalaverkkoja ei ole

Metsähallitus kertoo saaneensa eilen maanantaina ilmoituksen kalanpyydykseen kuolleesta saimaannorpasta. Hukkunut kuutti oli ensimmäinen tänä vuonna kannanseurannan tietoon tullut kalanpyydykseen kuollut saimaannorppa.

Metsähallituksen mukaan muikkuverkon solmuväli oli 15 millimetriä, ja se oli laillinen.

Kalanpyydysten sivusaaliiksi joutuminen on saimaannorpan suurin uhka. Saimaalla kuolleen kuutin tapaus osoittaa, ettei norppaturvallisia kalaverkkoja ole olemassa.

”Tämä valitettava tapaus muistuttaa jälleen kerran siitä, että kalaverkot ovat nuorille kuuteille vaarallisia myös heinäkuussa eikä pelkästään rajoitusten aikaan. Verkkokuolema on myös osoitus siitä, että muikkuverkotkin voivat koitua kuuteille kohtalokkaiksi. Huolestuttavaa on, että muikkuverkkoja voidaan käyttää nykyään myös verkkokalastuksen rajoitusaikana 15.4.–30.6.”, WWF Suomen suojelujohtaja Jari Luukkonen sanoo.

Metsähallituksen mukaan kuolleesta kuutista ilmoitti kalastaja. Ruho on nyt Metsähallituksella, josta se toimitetaan jatkotutkimuksiin.

Saimaannorpan suojelemiseksi säädetty keväinen verkkokalastuskielto päättyi 30. kesäkuuta. Saimaannorppa on yksi maailman harvinaisimmista hylkeistä. Niitä arvioidaan olevan nykyisin noin 320.

Lisätietoja:
Suojelujohtaja Jari Luukkonen, WWF Suomi, 040 585 0020