H&M:n ja WWF:n yhteinen lastenvaatemallisto inspiroi suojelemaan luontoa

H&M lahjoittaa 10 % yhteistyötuotteiden myyntihinnasta WWF:n luonnonsuojelutyölle. Kansainvälisen kampanjan tavoitteena on innostaa ihmisiä pitämään huolta yhteisestä maapallostamme ja tukemaan WWF:n työtä luonnon ja uhanalaisten lajien suojelemiseksi.

H&M ja WWF ovat suunnitelleet yhteistyössä luomupuuvillaisen lastenvaatemalliston. Vaatteissa seikkailevat upeat mutta uhanalaiset lajit, kuten tiikeri, lumileopardi, jääkarhu, panda ja merikilpikonna. Näitä lajeja uhkaavat esimerkiksi elinympäristöjen pieneneminen, vesien saastuminen sekä ilmastonmuutos.

H&M lahjoittaa 10 % yhteistyötuotteiden myyntihinnasta WWF:n luonnonsuojelutyölle. Suomessa varoilla tuetaan WWF Suomen hankkeita, joissa työskennellään esimerkiksi kampanjan uhanalaisten lajien suojelemiseksi.

Mallisto on myynnissä H&M:n liikkeissä ympäri maailman. Aktiivinen kampanja-aika on 29.9.–13.10.2016 ja vaatteet ovat myynnissä niin kauan kuin tuotteita riittää.

Suomessa vaatteet löytyvät kaikista H&M:n myymälöistä sekä nettikaupasta.

Suomessa H&M:n asiakkailla on kampanja-aikana mahdollisuus tehdä myös oma lahjoitus WWF:lle kassalla ostosten yhteydessä.

Sertifioitu mallisto

Mallisto on H&M:n suunnittelema. WWF on ollut mukana sekä suunnitteluprosessissa että tuotteissa käytettävien materiaalien valinnassa.

Materiaalit on valittu tarkkaan harkiten. Kaikissa malliston tuotteissa vähintään 95 % materiaalista on luomupuuvillaa. Osassa tuotteista on käytetty myös elastaania, kuitenkin korkeintaan 5 % materiaalista.

Tuotelapuissa käytetty paperi on FSC-sertifioitua kierrätyspaperia.

Mallisto noudattaa tiukkoja ympäristö- ja sosiaalisia standardeja. Puuvilla on OCS (Organic Content Standard) tai GOTS 4.0 (Global Organic Textile Standard) -sertifioitua. Tuotannon sosiaaliset kriteerit pohjautuvat H&M:n vastuullisuussitoumukseen, joka noudattaa muun muassa YK:n ja ILO:n (International Labour Organization) periaatteita.

Kansainvälistä yhteistyötä jo viisi vuotta

H&M ja WWF ovat tehneet kansainvälistä yhteistyötä vuodesta 2011 edistääkseen muotiteollisuuden ja H&M:n toiminnan kestävyyttä. Kumppanuuden sisältönä on vastuullinen vedenkäyttö, ilmastonsuojelu ja strateginen keskustelu toimialan kestävyydestä.

Lisätietoja WWF:n ja H&M:n kansainvälisestä yhteistyöstä löydät osoitteesta panda.org/hm.

Suomessa WWF:n ja H&M:n yhteistyö alkoi kierrätyskampanjalla keväällä 2016. Edelleen H&M lahjoittaa keräämästään tekstiilijätteestä WWF:n luonnonsuojelutyölle 20 euroa jokaista tekstiilitonnia kohden. Viime kesän kampanjassaan H&M tarjosi asiakkailleen mahdollisuuden lahjoittaa ostoksensa yhteydessä haluamansa summan WWF:lle Itämeren luonnonsuojelutyöhön.

KOLME KYSYMYSTÄ YHTEISTYÖSTÄ

1. Mihin lastenvaatekampanjassa kerätyt varat käytetään?

H&M lahjoittaa 10 % yhteistyötuotteiden myyntihinnasta WWF:n luonnonsuojelutyölle. Jokainen paikallinen WWF-toimisto voi maakohtaisesti päättää itse, mihin suojelutyöhön tai suojelukohteeseen kerätyt varat käytetään.

Suomessa varoilla tuetaan WWF Suomen hankkeita, joissa työskennellään uhanalaisten lajien suojelemiseksi.

2. Miksi WWF tekee yhteistyötä H&M:n kanssa?

Tekstiiliteollisuus on tärkeä sektori ympäristönsuojelun kannalta. Materiaalien tuottaminen ja tuotteiden jalostus sijaitsevat usein maissa, joissa kuormitus ympäristölle on suurta ja energia on tuotettu enimmäkseen fossiilisilla polttoaineilla. Usein teollisuus myös sijaitsee alueilla, joilla on merkittävää suojelullista arvoa.

WWF:n yritysyhteistyön tavoitteena on työskennellä edelläkävijäyritysten kanssa, jotka haluavat rakentaa omasta alastaan kestävämpää ympäristön näkökulmasta. Näillä yrityksillä on suuret vaikutusmahdollisuudet sekä oman alansa sisällä että myös kuluttajiin.

3. Mistä H&M:n vaatteiden materiaalit tulevat?

Puuvilla on H&M:n tuotteissa yleisin käytetty materiaali. H&M on myös yksi maailman suurimmista luomupuuvillan käyttäjistä. H&M:n tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä kaikki H&M:n tuotteissa käytetty puuvilla olisi kestävämmin tuotettua. Tämä tarkoittaa käytännössä luomupuuvillaa, BCI-sertifioitua puuvillaa (Better Cotton Initiative) tai kierrätettyä puuvillaa.

Vuonna 2015 jo 31 % kaikesta H&M:n käyttämästä puuvillasta oli kestävämmin tuotettua (BCI-puuvillaa, luomupuuvillaa tai kierrätettyä puuvillaa), kun vuonna 2013 luku oli 16 %.

H&M ostaa tuotteita itsenäisiltä alihankkijoilta, noin 20 % Euroopasta ja 80 % Aasiasta. H&M on yksi ensimmäisistä yrityksistä, jotka julkaisivat listan alihankkijoistaan. Lista sisältää myös kangas- ja lankatehtaat. Tutustu listaan

H&M on sitoutunut varmistamaan, että sen tuotteissa käytetyt luonnolliset raaka-aineet tuotetaan vastuullisesti. Tutustu H&M:n Material Ethics Policyyn

Lisätietoja H&M:n materiaaleista