Salametsästäjien haavoittama sarvikuono kuoli Nepalissa

Nepalissa salametsästyksen vastaiset toimet ovat kokeneet kolauksen, kun salametsästäjien haavoittama sarvikuono on kuollut vammoihinsa.

Pahoin loukkaantunut sarvikuono löydettiin paikallisten asukkaiden havaintojen avulla 20. elokuuta Rautahatin alueelta. Sarvikuono siirrettiin Nepalin armeijan avustuksella turvaan kylämetsään Chitwanin kansallispuiston lähelle. Hoidosta huolimatta sarvikuono kuoli luotien aiheuttamiin vammoihin.

Tapaus on kolaus Nepalin erittäin tehokkaalle salametsästyksen vastaiselle työlle.

”Sarvikuonon kuolema on suuri tragedia. Maassa on viimeisen viiden vuoden aikana ollut neljä vuoden mittaista jaksoa, jolloin yhtäkään sarvikuonoa ei ole joutunut salametsästäjien kohteeksi”, kertoo WWF Nepalin maajohtaja Anil Manandhar.

”Loistaviin tuloksiin on päästy yhteistyöllä: ”Nepalin hallitus, WWF ja muut järjestöt, kyläyhteisöt sekä poliisi ja armeija ovat kaikki työskennelleet yhteisvoimin salametsästystä vastaan. Yhteistyömalli on ollut poikkeuksellinen jopa maailman mittakaavassa. WWF Suomi on tukenut salametsästyksen vastaista työtä Nepalissa pitkään. Sarvikuonon salametsästysyritys suojelualueiden ulkopuolella osoittaa sen, että suojelua on tehostettava entisestään riippumatta alueen suojelustatuksesta”, kertoo WWF Suomen suojeluasiantuntija Tanja Pirinen.

Nyt kuollutta sarvikuonoa ampuneita salametsästäjiä ei ole vielä saatu kiinni. Nepalin viranomaiset jatkavat työtään salametsästäjien kiinni saamiseksi.