John West ja WWF Suomi käynnistävät yhteistyön

John West on tänään julkistanut paikallisen yhteistyön WWF Suomen kanssa. Yhteistyön tavoitteena on edistää kestäviä kalahankintoja, erityisesti tonnikalahankintojen kestävyyttä, sekä ohjata kuluttajia tekemään kestäviä valintoja, kuten suosimaan ostoksissaan Marine Stewardship Council (MSC) -sertifioituja tonnikalatuotteita.

Yhteistyö Suomessa pohjautuu John West ja WWF Iso-Britannian vuonna 2014 käynnistämään yhteistyöhön, jonka tavoitteena on lisätä MSC-sertifioitujen tuotteiden osuutta John Westin valikoimassa ja edistää laittoman, raportoimattoman ja säännöstelemättömän kalastuksen kitkemistä. Tänään julkistettava yhteistyö pohjautuu myös John Westin emoyhtiö Thai Unionin sitoumukseen hankkia tulevaisuudessa kaiken sen brändien nimissä myytävän tonnikalan sellaisilta kalatuottajilta, jotka ovat joko MSC-sertifioituja tai mukana Fishery Improvement Project (FIP) -hankkeissa, jotka valmistavat niitä kohti sertifiointia. Välitavoitteena on, että tällaisilta tuottajilta hankitun tonnikalan osuus tulee olemaan vähintään 75 prosenttia vuoden 2020 loppuun mennessä.

“John West on sitoutunut kestävän kehityksen mukaiseen kalastukseen, jossa tavoitteena on pitää huolta yhteisistä merellisistä luonnonvaroistamme tulevien sukupolvien hyväksi. Olemme vakuuttuneita siitä, että yhteistyö WWF Suomen kanssa tulee lisäämään kysyntää kestävälle kalastukselle, ja kehittämään kalastusteollisuuden käytäntöjä,” sanoo John Westin myyntipäällikkö Anders Fosse.

“Kuluttajilla on tärkeä rooli tonnikalahankintojen kestävyyden varmistamisessa. Kuluttajalle turvallisin vaihtoehto on valita MSC-sertifioitua tonnikalaa. Teemme John Westin kanssa yhteistyötä, jotta MSC-sertifioitua säilyketonnikalaa olisi paremmin tarjolla” WWF:n suojeluasiantuntija Matti Ovaska sanoo.

WWF:llä ja John Westillä on yhteinen tavoite: kalakantojen kestävä hyödyntäminen ja tehokas kalastushallinta. Yhteistyö tulee Suomessa keskittymään etenkin tonnikalaan, sillä globaalisti tonnikalaa pyydetään vuosittain yli neljä miljoonaa tonnia. Valitettavasti monet tonnikalakannat ovat ylikalastettuja tai niiden kalastuspaine on kestävyyden rajoilla. Säilyketonnikala on Suomen kolmanneksi suosituinta kalaruokaa. Säilyketonnikalan kestävyyden lisääminen on äärimmäisen tärkeää vastuulliseen kalakauppaan pyrittäessä.

Lisätietoja

John Westin viestintätoimisto Suomessa, Tero Kekki, tero.kekki@drum.fi, 040 514 1409

WWF Suomi, suojeluasiantuntija Matti Ovaska, matti.ovaska@wwf.fi, 040 727 3149

Lue lisää Thai Unionin globaalista tonnikalasitoumuksesta tästä ja Thai Union Europen ja WWF UK:n tuoreimmasta yhteistyöraportista tästä.

WWF Suomi on osa laajaa, kansainvälistä WWF-verkostoa, jolla on toimistoja noin 50 maassa ja toimintaa yli sadassa maassa. Rakennamme tulevaisuuden, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. wwf.fi

Thai Union Group PCL on maailman johtava kalanjalostaja, joka on tuonut korkealaatuisia, terveellisiä, maukkaita ja innovatiivisia merenelävätuotteita kuluttajien saataville ympäri maailman jo lähes 40 vuoden ajan. Tänä päivänä Thai Unionia pidetään maailman suurimpana tonnikalasäilykkeiden tuottajana. Sen liikevaihto on yli 125 miljardia Thaimaan bahtia (3,8 miljardia Yhdysvaltain dollaria), ja se työllistää kansainvälisesti yli 46 000 ihmistä, jotka tekevät uraauurtavaa työtä kestävien ja innovatiivisten merenelävätuotteiden parissa. Yhtiön tuotemerkkeihin kuuluu kansainvälisiä markkinajohtajia, kuten Chicken of the Sea, John West, Petit Navire, Mareblu, King Oscar ja Rügen Fisch, sekä Thaimaan johtavia tuotemerkkejä kuten SEALECT, Fisho, Bellotta ja Marvo.

Uusiin innovaatioihin ja globaalisti vastuulliseen toimintaan sitoutuneena yhtiönä Thai Union on ylpeä osallistumisestaan YK:n Global Compact -aloitteeseen. Se on myös International Seafood Sustainability Foundationin (ISSF) perustajajäsen. Vuonna 2015 Thai Union lanseerasi kestävän kehityksen strategiansa, joka tunnetaan nimellä SeaChange®. Thai Unionin työ kestävän kehityksen eteen on tunnustettu mm. Dow Jones Sustainability Indices Emerging Markets (DJSI) -listauksen myötä. Vuonna 2016 Thai Union on mukana DJSI:ssä jo kolmatta vuotta peräkkäin. http://seachangesustainability.org.

MSC: Sininen, ovaalinmuotoinen MSC-merkki (Marine Stewardship Council) kertoo kuluttajalle luotettavasti, että kyseinen kala on kestävästi pyydetty. MSC on osoittautunut vertailevissa tutkimuksissa luotettavimmaksi pyydetyn kalan ympäristömerkiksi.