WWF:n Earth Hour sammuttaa tänään valot ilmaston puolesta

Maailman suurin ilmastotapahtuma, WWF:n Earth Hour, sammuttaa valot tänään lauantaina 25.3. ympäri maailmaa. Turhat valot sammuvat ilmaston puolesta kello 20.30–21.30 paikallista aikaa jo yhdettätoista kertaa. Suomessa tapahtuma on innostanut mukaan erityisesti ravintolat ja kahvilat, jotka haluavat valojen sammutuksen lisäksi kannustaa asiakkaitaan tekemään ilmastotekoja lautasillaan. Ravintoloita oli perjantaihin mennessä ilmoittautunut tapahtumaan yli sata eri puolilta maata.

WWF:n Earth Houriin osallistuu jälleen vaikuttava joukko tunnettuja maamerkkejä ympäri maailmaa. Valonsa sammuttavat esimerkiksi Sydneyn oopperatalo, Burj Khalifa -torni Dubaissa, Eiffel-torni, Pietarinkirkko Vatikaanissa sekä Space Needle -torni ja Empire State Building Yhdysvalloissa.

Suomessa valomerkin ilmaston puolesta näyttävät muun muassa Helsingissä Oopperatalo, Pasilan linkkitorni ja päärautatieaseman Kivimiehet. Turussa sammuvat Tähtitornin valot, Kotkassa pimenee Merikeskus Vellamon julkisivuvalaistus. Kaupungeista esimerkiksi Jyväskylä, Kuopio ja Pori osallistuvat tapahtumaan sammuttamalla valoja kiinteistöistään. Tampereen ja Lahden kaupungit puolestaan järjestävät ilmaistapahtumat asukkailleen. Kaikki Suomessa Earth Houriin ilmoittautuneet tahot löytyvät osoitteesta earthhour.fi/tapahtumat.

Suomessa Earth Hour näkyy ruokalautasilla

Earth Houria vietetään Suomessa jo kolmatta vuotta peräkkäin teemalla maailman suurin kynttiläillallinen, jolla halutaan innostaa jokaista tekemään ilmastotekoja omalla lautasellaan. Ruoka muodostaa noin viidesosan ihmisen ilmastovaikutuksista – saman verran kuin liikenne. Yhteensä noin 60 prosenttia ruoan ilmastovaikutuksista syntyy alkutuotannosta, ja selkeästi suurin osuus ilmastovaikutuksista liittyy eläinperäisen ruoan tuotantoon.

”Helppo mutta vaikuttava ilmastoteko on syödä vähemmän lihaa, enemmän kasviksia ja kestävästi pyydettyä kalaa. Ilmasto kiittää myös siitä, että emme heitä syömäkelpoista ruokaa pois”, WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder sanoo.

Ruokateema on innostanut mukaan lukuisat ravintolat, jotka valojen sammutuksen lisäksi tarjoavat tänään kasvisruokaa alennettuun hintaan, esimerkiksi ravintolat Manala ja Frans & Amélie Helsingissä. Pirkkalassa StreetFoodBar viettää avajaisiaan kynttilän valossa ja ruoat valmistuvat avotulella. Pohjoisinta Earth Hour -illallista voi nauttia ravintola Kiisassa Levillä.

Oulussa Hotelli Lasaretin yhteydessä toimivassa Ravintola Virrassa voi Earth Houria viettää ilmastoystävällisen illallisen ääressä.

”Meille on erittäin tärkeää tietää, mistä ruoka tulee ja kuinka voimme olla mukana vähentämässä ilmastovaikutuksia listasuunnittelusta alkaen. Tarjoilemme myös arkisin vahvasti kasvispainotteista lounasta”, kertoo hotellin toimitusjohtaja Anna Paakkari.

Earth Houriin on jo ennakkoon osallistunut myös suuri joukko oppilaitoksia, joissa on tarjoiltu ilmastoystävällisiä lounaita pitkin viikkoa. Vääksyn yhteiskoulun kahdeksasluokkalaiset laativat kotitaloustunnilla ilmastoystävällisen menun, ja haastavat kaikki asikkalalaiset valmistamaan sen tänään omissa kodeissaan.

Lisätietoja:
pääsihteeri Liisa Rohweder, WWF, p. 040 840 7461
tiedottaja Kaisa Ryynänen, WWF, p. 050 345 5307, kaisa.ryynanen@wwf.fi

Earth Hour -tapahtumat Suomessa: www.earthhour.fi/tapahtumat

Earth Hourin etenemistä maailmalla voi seurata sosiaalisessa mediassa tunnisteella #EarthHour ja osoitteessa www.earthhour.org/live

Valokuvia Earth Hourista eri puolilla maailmaa lisätään tälle sivustolle: www.flickr.com/photos/earthhour_global

Kampanja-kuvat, joita voi käyttää Earth Hourista kertovien juttujen yhteydessä: bit.ly/EH-kuvat-2017. Kuvien yhteydessä mainittava kuvaajatieto Aki-Pekka Sinikoski / WWF. Osoitteeseen lisätään lauantai-iltana kuvia Earth Hour -tapahtumista Suomessa.

Mikä Earth Hour?

WWF:n Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Vuonna 2008 tapahtuma laajeni maailmanlaajuiseksi. Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009, ja vuonna 2016 jo 1,6 miljoonaa suomalaista osallistui tavalla tai toisella Earth Houriin (TNS Gallup). Tapahtuman aikana näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Tapahtuman tarkoituksena on innostaa ihmisiä ilmastoystävälliseen elämään ja viestiä päättäjille, että ilmastonmuutos edellyttää ripeitä toimia.

Earth Hourin avulla on edistetty lukuisia ympäristönsuojeluun liittyviä hankkeita ympäri maailmaa. Esimerkiksi vuonna 2013 Venäjällä kerättiin 120 000 allekirjoitusta vetoomukseen paremman öljyntorjunnan puolesta, ja tähän liittyvä laki hyväksyttiin sittemmin. Vuonna 2014 Earth Hour -kampanjan myötävaikutuksella muovipussit kiellettiin Galápagossaarilla.