WWF:n Earth Houriin osallistui 1,3 miljoonaa suomalaista

WWF:n teettämään kyselytutkimukseen vastanneista hieman reilu kolmasosa kertoi osallistuneensa viime lauantaina 25. maaliskuuta vietettyyn ilmastotapahtuma Earth Houriin. Osuus vastaa noin 1,3 miljoonaa suomalaista.

Ahkerimmin Earth Houriin osallistuttiin Uudellamaalla, jossa kaksi viidestä vastaajasta kertoi ottaneensa tavalla tai toisella osaa maailman suurimpaan ilmastotapahtumaan. Tapahtuma oli suosittu myös Varsinais-Suomessa, jossa osallistujamäärä jäi vain hieman Uudenmaan lukuja pienemmäksi. Vähiten Earth Hourista innostuttiin Etelä-Karjalassa, jossa vain noin joka kymmenes osallistui tapahtumaan. Keski-Pohjanmaallakin osallistui vain noin joka kuudes.

Valtaosa (68 %) kyselyyn vastanneista oli huomannut, että Earth Houria vietettiin. Innokkaimmin tapahtumaan osallistuivat 15–19-, 50–54- ja yli 60-vuotiaat. Naisia tapahtumaan osallistui jonkin verran enemmän kuin miehiä.

Viime vuonna Earth Houriin osallistui vastaavan tutkimuksen mukaan noin 1,6 miljoonaa suomalaista. Hienoisesta pudotuksesta huolimatta Earth Hour näyttää vakiinnuttaneen Suomessakin paikkansa suurimpana vuosittain toistuvana tapahtumana.

Earth Houria vietettiin tänä vuonna maailmanlaajuisesti jo yhdettätoista kertaa. Mukana oli yhteensä ennätykselliset 187 maata ja maantieteellistä aluetta sekä miljoonia yksityishenkilöitä, yhteisöjä ja yrityksiä. Suomessa Earth Houria vietettiin teemalla Maailman suurin kynttiläillallinen. Teemalla haluttiin herättää keskustelua ruoan ilmastovaikutuksista ja innostaa niin yksityishenkilöitä kuin ravintoloita kattamaan pöytään ilmastoystävällistä ruokaa. Tapahtumaan ilmoitti osallistuvansa teeman innoittamana yli 120 ravintolaa ja kahvilaa. Se innosti myös yksityiset ihmiset jakamaan runsaslukuisesti omia illallis- ja kynttiläkuviaan sosiaalisessa mediassa.

Kyselytutkimuksen teki Kantar TNS (entinen TNS Gallup Oy). Kyselyyn vastasi 1003 15–79-vuotiasta mannersuomalaista, ja otos on valtakunnallisesti edustava.

Lisätietoja:

tiedottaja Kaisa Ryynänen, WWF, p. 050 345 5307, kaisa.ryynanen@wwf.fi

Kuvia ja videoita Earth Hourista Suomessa osoitteessa bit.ly/EH-kuvat-2017 sekä sosiaalisessa mediassa tunnisteella #EarthHourSuomi.

Kuvia Earth Hourista maailmalla

Mikä Earth Hour?

WWF:n Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Vuonna 2008 tapahtuma laajeni maailmanlaajuiseksi. Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Tapahtuman aikana näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Tapahtuman tarkoituksena on innostaa ihmisiä ilmastoystävälliseen elämään ja viestiä päättäjille, että ilmastonmuutos edellyttää ripeitä toimia. Seuraava Earth Hour on 24.3.2018

Earth Hourin avulla on edistetty lukuisia ympäristönsuojeluun liittyviä hankkeita ympäri maailmaa. Esimerkiksi vuonna 2013 Venäjällä kerättiin 120 000 allekirjoitusta vetoomukseen paremman öljyntorjunnan puolesta, ja tähän liittyvä laki hyväksyttiin sittemmin. Vuonna 2014 Earth Hour -kampanjan myötävaikutuksella muovipussit kiellettiin Galápagossaarilla.