Imatralla käynnistyvissä talkoissa avataan uusi kutureitti uhanalaisille taimenille

WWF, K-ryhmä, Pro Immalanjärvi ry ja Kaakkois-Suomen ELY-keskus järjestävät Imatran Unterniskanjoella 29.–30. syyskuuta talkoot, joiden aikana taimenten kutuesteenä toimiva pato muutetaan kalapoluksi. Lisäksi taimenille tehdään uusia lisääntymisalueita talkoovoimin.

Monet Suomen kalalajeista ovat sukupuuton partaalla, koska ne eivät pääse nousemaan puroissa ja joissa sijaitseville lisääntymisalueilleen. Kalojen nousun, ja siten myös kutemisen, estää usein harmittomalta näyttävä rakennelma. Esimerkiksi Unterniskanjoen yläosassa taimenen kudulle nousua rajoittaa 1990-luvulla rakennettu, nyt jo tarpeettomaksi jäänyt pato.

”Suomen purot ja joet ovat täynnä erilaisia tarpeettomia rakennelmia, jotka estävät kalojen nousun lisääntymisalueilleen. Ongelmien edessä ei tarvitse kuitenkaan seistä tumput suorina. Me haluamme auttaa, ja niin haluavat monet muutkin. Esimerkiksi Unterniskanjoella talkoillaan nimenomaan paikallisten toimijoiden aktiivisuuden ansiosta”, WWF Suomen suojeluasiantuntija Elina Erkkilä sanoo.

Tällä hetkellä kalat pääsevät Unterniskanjoen padon yli vain veden ollessa erittäin korkealla. Talkoissa pato muutetaan kalapoluksi, joka mahdollistaa kalojen nousun lisääntymisalueilleen veden korkeudesta riippumatta.

”On mahtavaa, että voimme auttaa uhanalaisia taimenia avaamalla niille tien Immalanjärveen asti. Lisäksi kunnostamme talkoissa jokea asettamalla sinne kiviä, jotka tarjoavat suojapaikkoja taimenen poikasille ja teemme taimenille uusia lisääntymispaikkoja kantamalla soraa uomaan”, Pro Immalanjärvi ry:n puheenjohtaja Risto Niemelä sanoo.

”Talkoiden tavoitteena on saada synnytettyä jokeen vähintään paikallinen taimenkanta, ja teoriassa taimenia voi jatkossa nousta Immalanjärveen aina Vuoksesta asti”, Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen vesistösuunnittelija Markus Tapaninen sanoo.

Osa K-ryhmän ja WWF:n monivuotista yhteistyötä

Talkoot ovat osa K-ryhmän ja WWF:n yhteistyötä, jossa kartoitetaan ja avataan eri puolilta Suomea löytyviä kutuesteitä yhdessä maanomistajien, paikallisten K-kauppiaiden ja vapaaehtoisten kanssa. Imatran talkoissa keskeisessä roolissa ovat jo pitkään Unterniskanjoella ansiokasta työtä tehneet Pro Immalanjärvi ry ja Kaakkois-Suomen ELY-keskus.

”On ilo päästä tekemään konkreettista vastuullisuustyötä yhdessä Imatran ja lähialueen K-kauppiaiden ja muiden toimijoiden kanssa. Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä haluamme ulottaa kädenjälkemme kauas kaupan seinien ulkopuolelle. Yhteistyö on jatkoa pitkäjänteiselle työllemme kestävien kalakantojen puolesta”, K-ryhmän Itä-Suomen aluejohtaja Jari Kuosmanen sanoo.

Lohikeiton talkoolaisille tarjoaa K-Supermarket Imatrankosken kauppias Tom Färd yhteistyössä Marttojen kanssa. Unterniskanjoen talkoita tukevat myös muut lähialueen K-kauppiaat Jarmo ja Tanja Rönkä (K-Supermarket Vuoksenniska), Ismo Lahtela (K-Rauta Rautapertti) ja Marko ja Sirpa Tujula (K-Citymarket Imatra).

“Kalastuskulttuuri on Imatralla vahva, ja paikallisen luonnon, kalastuksen ja kalastusmatkailun elinvoimaisuuden tukeminen on tärkeää. Myymme paljon paikallisten kalastajien pyytämää kalaa, ja erityisesti Saimaan muikku ja kuha ovat täällä suurta herkkua. Lähikalan merkitys imatralaisten lautasilla on niin suuri, että kun täräytämme kalatiskille hyvän kampanjan, jono ulottuu usein kaupan ovelle saakka”, K-Supermarket Imatrankosken kauppias Tom Färd sanoo.

Lisätiedot:

Elina Erkkilä, suojeluasiantuntija, WWF Suomi, elina.erkkila@wwf.fi, 050 522 4540

Risto Niemelä, Pro Immalanjärvi, niemela.risto@gmail.com, 050 0800 987

Markus Tapaninen, vesistösuunnittelija, Kaakkois-Suomen Ely-keskus, markus.tapaninen@ely-keskus.fi, 0295 029 292

Tom Färd, K-kauppias, K-Supermarket Imatrankoski, tom.fard@k-supermarket.fi, 044 291 0746.

Seuraa K-ryhmän ja WWF:n yhteistyön etenemistä ja katso animaatio Suomen vaelluskaloista sekä kutuesteistä ja niiden purkamisen vaikutuksista sivustolta http://kesko.fi/kalapolut.

Pro Immalanjärvi ry
Pro Immalanjärvi ry on Immalanjärven veden puhtauden ja kalakannan kehittämisestä kiinnostuneiden henkilöiden yhteisö. Yhdistys kannustaa seudun asukkaita, yrityksiä ja yhteisöjä yhteistyöhön, jotta järven kunto ja vesi koko järvialueella olisi erinomaista myös tuleville sukupolville. www.facebook.com/proimmalanjarvi

K-ryhmä
K-ryhmän noin 45 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Autamme lähes 2000 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olemme jo maailman vastuullisin ruokakauppa ja uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin

WWF Suomi
WWF on yksi maailman suurimmista ja arvostetuimmista riippumattomista luonnonsuojelujärjestöistä. WWF:n maailmanlaajuisessa verkostossa on aktiivista toimintaa yli 100 maassa ja yli 5 miljoonaa tukijaa. WWF:n tehtävä on pysäyttää luonnon köyhtyminen ja rakentaa tulevaisuus, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. WWF toimii kaikilla luonnonsuojelun osa-alueilla.

WWF:n virtavesityö
K-ryhmän ja WWF:n yhteinen hanke on osa WWF:n virtavesityötä. Siihen kuuluu myös Euroopan meri- ja kalatalousrahaston (EMKR) ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen rahoittama Patokato-hanke. Alkuvuonna 2017 käynnistyneen hankkeen tavoitteena on lisätä kalavesien hoidon parissa toimivien tahojen tietoisuutta kalojen vaellusta ja luonnollista elinkiertoa haittaavista turhista vaellusesteistä ja käynnistää työ niiden poistamiseksi.