Saimaannorppa kaipaa apua – WWF osallistuu apukinosten kolaamiseen

Saimaannorpan pesinnän turvaksi tarvitaan tänäkin talvena apukinoksia, sillä lumitilanne Saimaalla on pesien kannalta heikko. WWF osallistuu apukinosten tekemiseen yhdessä Metsähallituksen, vapaaehtoisten ja Itä-Suomen yliopiston kanssa.

Saimaannorppa synnyttää poikasensa lumikinokseen rakentamaansa luolamaiseen pesään. Kun lunta ei ole riittävästi, kuutit syntyvät jäälle vailla minkäänlaista suojaa pedoilta, kylmältä ja häirinnältä. Tällaisina talvina jopa puolet kuuteista voi kuolla. Saimaan rannoille kolattavien apukinosten avulla saimaannorpan poikasilla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet selvitä vähälumisista talvista.

Saimaa sai yhtenäisen jääpeitteen vasta tammikuun puolella, eikä jään päälle ole kertynyt riittävästi lunta norpalle pesätarpeiksi. Metsähallitus ryhtyi tänäkin talvena koordinoimaan apukinosten tekemistä osana Saimaannorppa-LIFE-hanketta. Pesäkinosten tulisi olla valmiina ennen helmikuun puolivälin tienoilla alkavaa synnytysjaksoa.

”Apukinosten teko on tuloksellista luonnonsuojelutyötä konkreettisimmillaan. Niitä kolaamalla on tarkoitus varmistaa, että jokainen poikanen saisi syntyä pesän suojaan”, sanoo WWF:n ohjelmapäällikkö Petteri Tolvanen.