WWF:n Earth Hour valtaa Suomen, satoja tapahtumia Paraisilta Pallakselle – tapahtumajärjestäjiä muistutetaan turvallisuudesta

Maailman suurin ilmastotapahtuma, WWF:n Earth Hour, näyttää lauantaina 24.3. kello 20.30–21.30 valomerkin ilmaston puolesta. Valot sammuvat perinteisesti useista suomalaisista maamerkeistä, ja Earth Hourin aikaan järjestetään tapahtumia ympäri maan. WWF muistuttaa tapahtumajärjestäjiä velvollisuudesta huolehtia valojen sammutuksen turvallisuudesta.

Valonsa sammuttavat lauantai-iltana esimerkiksi Tampere-talo, Merikeskus Vellamo Kotkassa, Lappeenrannan vesitorni ja Lahden hyppyrimäet. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä sammuttaa valot viidestä kirkosta, muun muassa Turun tuomiokirkosta. Porissa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa valot sammuvat useista julkisista rakennuksista ja maamerkeistä. Helsingissä valomerkin ilmaston puolesta näyttävät esimerkiksi Pasilan linkkitorni, Messukeskus, Kaupunginteatteri ja päärautatieaseman Kivimiehet.

”Mukaan on ilmoittautunut jo ilahduttava määrä osallistujia ympäri Suomen. Toivomme, että kaikki valoja sammuttavat tai tapahtumia järjestävät tahot ilmoittavat osallistumisestaan myös kampanjasivuston kartalle”, sanoo WWF:n viestinnän asiantuntija Kaisa Ryynänen.

Kasvisruokaa ja tunnelmointia kynttilänvalossa

Earth Hourin aikana järjestetään lukuisia yleisölle avoimia tapahtumia. Tampereella Frenckellin sisäpihalla on tarjolla keittoa ja kuumaa juotavaa sekä TYK:n ilmaisutaidon lukion lyhytelokuvia, tanssiesityksiä ja tulishow. Salossa järjestetään kasvisnyyttärit kaupungintalon edessä, Kajaanissa Earth Houria vietetään puolestaan lettunyyttärien merkeissä. Pohjoisin ilmoitettu tapahtuma on Pallaksella, jossa on Earth Hour -iltana koko joukko tekemistä: retki tunturiluontoon, soihtulasku ja yöpyminen tähtitaivaan alla.

Suomessa Earth Hour kannustaa ilmastotekoihin ruokalautasella. Useissa oppilaitoksissa ja ravintoloissa nautitaankin ilmastoystävällisiä lounaita jo viikolla. Monessa ravintolassa on tarjolla Earth Hour -menuita tai kasvisruoan saa alennettuun hintaan. Esimerkiksi Pyhätunturin PyhäWurst-rinneravintolassa voi nauttia ilmastoystävällistä Earth Hour -illallista.

Kasvisruokaa voi nauttia myös Konepajan Brunolla Helsingissä, jossa vietetään iltakirpputoria festaritunnelmissa. Koko perheen ilmaistapahtumassa on Earth Hour -lauantaina kello 18–24 luvassa livemusiikkia, sirkustaidetta, puhetta ruoasta sekä lukuisia kasvisruoan myyntipisteitä. Tapahtumassa esiintyvät muun muassa Milou, Nefer Nefer, Younghearted, Valosirkus Spektri, tubettaja Sonja ”Soikku” Hämäläinen – ja siellä voi tavata myös WWF:n pandan. WWF järjestää tapahtuman yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa.

Turvallisuus ennen kaikkea

WWF haluaa muistuttaa, että Earth Hour -tapahtumia järjestävien on huolehdittava siitä, että tapahtuma järjestetään turvallisesti, ja että siitä ei aiheudu vaaraa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle. WWF ohjeistaa jättämään turvallisuuden kannalta tärkeät valot päälle. Tällaisia ovat esimerkiksi ravintolakeittiöiden valaistus, porras- ja turvavalaistus sekä turvakameroilla valvottavien julkisivujen valaistus.

Earth Hour -tapahtumissa poltetaan usein kynttilöitä sisä- tai ulkotiloissa, mikä vaatii riittävää huolellisuutta ja varovaisuutta. Kynttilöitä ei lähtökohtaisesti saa esimerkiksi polttaa lattialla. WWF:n Earth Hour -oppaassa on pelastusviranomaisen ohjeita tapahtuman järjestämistä ja kynttilöiden polttamista varten.

”Earth Hourin ideana on näyttää valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot tunniksi. Valoja ei saa sammuttaa turvallisuuden kustannuksella. Toivomme, että tapahtumia järjestävät tutustuvat turvallisuusohjeisiin huolellisesti ja tekevät tarvittavat ilmoitukset viranomaisille”, Kaisa Ryynänen sanoo.

Lisätietoa:
Suomessa järjestettävät Earth Hour -tapahtumat: www.earthhour.fi/tapahtumat

Earth Hour -opas, jossa mm. turvallisuusohjeita tapahtumajärjestäjille.

Earth Hour -kampanjakuvat (print)
Earth Hour -kampanjakuvat (web)

Kuvia saa käyttää Earth Hourista kertovien juttujen yhteydessä. Käytön yhteydessä mainittava kuvaajatieto ”Aki-Pekka Sinikoski / WWF”.

viestinnän asiantuntija Kaisa Ryynänen, WWF, p. 050 345 5307, kaisa.ryynanen@wwf.fi
Earth Hour -koordinaattori Noora Laaksonen, WWF, p. 050 548 8766, noora.laaksonen@wwf.fi

Earth Hour lyhyesti:

WWF:n Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Vuonna 2008 tapahtuma laajeni maailmanlaajuiseksi. Vuonna 2017 mukana oli yhteensä ennätykselliset 187 maata ja maantieteellistä aluetta sekä miljoonia yksityishenkilöitä, yhteisöjä ja yrityksiä.

Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Vuonna 2017 noin 1,3 miljoonaa suomalaista osallistui tavalla tai toisella Earth Houriin (Kantar TNS).

Tapahtuman aikana näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Viime vuonna valot sammuivat maailmanlaajuisesti yli 12 000 tunnetusta maamerkistä. WWF:n Earth Hour ei ole sähkön- tai energiansäästötempaus, vaan tapahtuman tarkoituksena on innostaa ihmisiä ilmastoystävälliseen elämään ja viestiä päättäjille, että ilmastonmuutos edellyttää ripeitä toimia.

WWF:n Earth Houria vietetään seuraavan kerran lauantaina 24.3.2018 kello 20.30–21.30.