WWF:n Earth Houriin osallistui 1,5 miljoonaa suomalaista

WWF:n teettämään kyselytutkimukseen vastanneista reilu kolmasosa kertoi osallistuneensa viime lauantaina 24.3. vietettyyn WWF:n Earth Hour -ilmastotapahtumaan. Tämä vastaa noin 1,5 miljoonaa suomalaista.

Innokkaimmin tapahtumaan osallistuivat 15−24-vuotiaat sekä yli 50-vuotiaat. Naiset osallistuivat hieman miehiä aktiivisemmin, ja selvästi suurin osa osallistui tapahtumaan sammuttamalla valot. Viime vuonna tapahtumaan osallistui vastaavan kyselyn mukaan tavalla tai toisella 1,3 miljoonaa suomalaista.

Tänä vuonna WWF:n Earth Houria vietettiin Suomessa kymmenettä kertaa ja viime vuoden tapaan teemana oli maailman suurin kynttiläillallinen. Tavoitteena oli herättää Earth Hour -viikolla keskustelua ilmastonmuutoksesta ja muistuttaa ruoan ilmastovaikutuksista sekä kannustaa tekemään ilmastoteko ruokalautasella.

Yli 60 prosenttia kyselyyn vastanneista oli huomannut, että Earth Houria vietetään, mutta vain 14 prosenttia tiesi, että tapahtuma on ympäristöjärjestö WWF:n järjestämä.

Earth Hourin ruoka-aiheinen teema innosti tänä vuonna noin sata ravintolaa ja kahvilaa ilmoittautumaan tapahtumaan. Myös useat kaupungit, kunnat, yhdistykset ja yritykset järjestivät Earth Hour -tapahtumia yhdessä syömisen, kuten kasvisnyyttäreiden ja ilmastolounaiden, merkeissä. Lisäksi 80 koulussa ja oppilaitoksessa vietettiin Earth Houria viikon 12 aikana. Muun muassa Vääksyn yhteiskoulun yhdeksäsluokkalaiset suunnittelivat teemaan liittyen seitsemän ilmastoystävällistä menua ja Käpylän peruskoululaiset Helsingissä järjestivät ilmastopaneelin.

Maailmanlaajuisesti Earth Hour näkyi entistä isommin. Mukana oli ennätykselliset 188 maata ja maantieteellistä aluetta, ja valot sammuivat lähes 18 000 tunnetusta maamerkistä.

Kyselytutkimuksen toteutti Kantar TNS, ja siihen vastasi 1 242 15−79-vuotiasta mannersuomalaista. Otos on valtakunnallisesti edustava.

Lisätietoja:

Earth Hour -koordinaattori Noora Laaksonen, WWF, p. 050 5488 766, noora.laaksonen@wwf.fi

Suojelujohtaja Jari Luukkonen, WWF, p. 040 5850 020, jari.luukkonen@wwf.fi

Kuvia Earth Hourista Suomessa ja maailmalla.

Sosiaalisessa mediassa Earth Hour näkyy tunnisteilla #EarthHour ja #EarthHourSuomi

Mikä on Earth Hour?

Earth Hour on ympäristöjärjestö WWF:n järjestämä maailman suurin ilmastotapahtuma. WWF:n Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Vuonna 2008 tapahtuma laajeni maailmanlaajuiseksi. Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Tapahtuman aikana näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Tapahtuman tarkoituksena on innostaa ihmisiä ilmastoystävälliseen elämään ja viestiä päättäjille, että ilmastonmuutos edellyttää ripeitä toimia. Kyseessä ei siis ole sähkön- tai energiansäästökampanja. Seuraava WWF:n Earth Hour on 30.3.2018

Earth Hourin avulla on edistetty lukuisia ympäristönsuojeluhankkeita ympäri maailmaa. Esimerkiksi vuonna 2013 Venäjällä kerättiin 120 000 allekirjoitusta vetoomukseen paremman öljyntorjunnan puolesta, ja tähän liittyvä laki hyväksyttiin sittemmin. Vuonna 2014 Earth Hour -kampanjan myötävaikutuksella muovipussit kiellettiin Galápagossaarilla. Vuonna 2016 Earth Hourin aikaan Espanjassa kerättiin 50 000 allekirjoitusta vetoomukseen uusiutuvan energian puolesta. Vuonna 2018 Keniassa istutettiin 500 000 puuta metsäkadon ehkäisemiseksi.