Lempeä ilmassa WWF:n Luontolivessä?

WWF:n Luontolivessä koettiin eilen hieno hetki, kun suorassa lähetyksessä nähtiin ensin liito, jonka jälkeen kaksi liito-oravaa tekivät lähempää tuttavuutta puun rungolla. Toisen eläimen vierailu voi olla merkki lähestyvästä kiima-ajasta.

Muista seurata illalla, jatkuvatko liito-oravien lähentymisyritykset.

Kiima-ajan lähestyessä liito-oravat merkkaavat pesimäpaikkojaan ahkerasti: ne käyvät varta vasten ulostamassa pesäpaikan ulkopuolella ja palaavat välittömästi koloonsa. Usein asutun kolon lähistön puut ovat myös virtsan kastelemia. Kiima päättyy lyhyeen paritteluun, mikä toistuu useita kertoja pienin välein.

Liito-oravan kantoaika on viisi viikkoa. Pesueeseen kuuluu tavallisesti kaksi tai kolme syntyessään vain viiden gramman painoista poikasta. Emo voi tulla uudelleen raskaaksi pian ensimmäisen poikueen syntymän jälkeen ja saada saman kesän aikana kahdet poikaset.

WWF:n eilen avaaman Luontolive-sivuston tavoitteena on levittää tietoa harvinaisista eläinlajeista ja niiden kohtaamista uhkista sekä innostaa ihmisiä osallistumaan luonnon suojeluun. Tarkoituksena on, että osoitteessa luontolive.wwf.fi on toiminnassa vähintään yksi kamera ympäri vuoden. Liito-oravakamera, joka kuvaa eläimen pesäkoloa, on toteutettu yhteistyössä luontokuvaaja Benjam Pöntisen kanssa. Kamera sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla.

Liito-oravan lisäksi suoria lähetyksiä tähdittää myös metsäpeura.

WWF:n Luontolive osoitteessa luontolive.wwf.fi

Kuva-, video- ja haastattelupyynnöt:
Viestinnän asiantuntija Joonas Fritze, 040 840 8500, joonas.fritze@wwf.fi