Liito-orava debytoi WWF:n Luontolivessä – paras katseluaika vasta illalla

Liito-orava on tehnyt ensiesiintymisensä WWF:n tänään julkaisemassa Luontolivessä. Liito-orava piipahti pesäkolonsa ulkopuolella vajaan minuutin verran. Liito-orava on pääasiassa yöaktiivinen, joten parasta aikaa kameran seuraamiselle ovat hämärän hetket.

”Odotimme liito-oravan ilmestyvän kuviin vasta auringon laskettua, joten piipahdus suorassa lähetyksessä keskellä päivää ilahdutti”, WWF:n ohjelmapäällikkö Petteri Tolvanen sanoo.

WWF:n tänään avaaman Luontolive-sivuston tavoitteena on levittää tietoa harvinaisista eläinlajeista ja niiden kohtaamista uhkista sekä innostaa ihmisiä osallistumaan luonnon suojeluun. Tarkoituksena on, että osoitteessa luontolive.wwf.fi on toiminnassa vähintään yksi kamera ympäri vuoden. Liito-oravakamera, joka kuvaa eläimen pesäkoloa, on toteutettu yhteistyössä luontokuvaaja Benjam Pöntisen kanssa. Kamera sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla.

Liito-oravan lisäksi suoria lähetyksiä tähdittää myös metsäpeura. Metsäpeurat vierailivat kameran edessä avauspäivänä muutaman kerran.

WWF sai innoituksen uuden livekamerasivuston toteutukseen Norppaliven suursuosiosta. Norppaliveä, joka on jatkossa osa WWF:n Luontoliveä, on katsottu kahden viime kevään aikana yhteensä yli 5 miljoonaa kertaa.

WWF on toteuttanut Luontoliven lukuisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Teknisestä toteutuksesta vastaavat Live Eye, Pukki Visuals ja Frantic. Lajeihin liittyvää asiantuntemusta, paikallistietoutta ja muuta korvaamatonta apua ovat tarjonneet muun muassa luontokuvaajat Juha Taskinen ja Benjam Pöntinen, Itä-Suomen yliopiston norppatutkijat, Metsähallitus sekä sen koordinoima MetsäpeuraLIFE-hanke ja kuvauskohteiden maanomistajat.

WWF:n Luontolive osoitteessa luontolive.wwf.fi

Kuva-, video- ja haastattelupyynnöt:
Viestinnän asiantuntija Joonas Fritze, 040 840 8500, joonas.fritze@wwf.fi