Haitallisia vieraskasveja kitkettiin tänä vuonna Terve askel luontoon -hankkeessa yli 600 vapaaehtoisen voimin

Nopeasti leviävät vieraskasvit, kuten kurtturuusu ja jättipalsami, ovat vakava uhka kymmenille suomalaiseen luontoon kuuluville lajeille. Tänä vuonna peräti 625 ihmistä osallistui Allergia,- iho- ja astmaliiton ja WWF:n järjestämiin tapahtumiin, joissa torjuttiin vieraskasvien leviämistä ja koulutettiin vapaaehtoisia järjestämään talkoita.

Allergia- iho- ja astmaliitto ja WWF käynnistivät vuosi sitten Terve askel luontoon -hankkeen, jossa valistetaan ihmisiä luonnon terveysvaikutuksista ja kannustetaan tekemään vapaaehtoistyötä luonnon hyväksi. Hanke järjesti tänä vuonna 35 talkootapahtumaa, joissa kaikkiaan 535 vapaaehtoista torjui haitallisia vieraskasveja. Luontaisen lajistomme lisäksi vieraskasvien torjunnasta hyötyy myös talkoolainen.

”Kosketus monimuotoiseen luontoon rikastuttaa kehon mikrobistoa, vahvistaa elimistön puolustuskykyä ja suojaa monilta sairauksilta, kuten allergialta ja astmalta. Nykyään erityisesti kaupunkiympäristössä asuvien luontaisen immuniteetin kehitys jää usein vajaaksi, mikä aiheuttaa liiallista reagoimista esimerkiksi siitepölyyn tai ruoka-aineisiin”, kertoo Terve askel luontoon -hankkeen koordinaattori Tiina Parkkima Allergia-, iho- ja astmaliitosta.

Talkoiden lisäksi hanke järjesti kaksi kurssia, joissa vapaaehtoisia koulutettiin organisoimaan talkoita itsenäisesti. Koulutuksiin osallistui 90 ihmistä, jotka järjestivät kymmeniä talkoita kesän aikana.

”Talkoovetäjiä kouluttamalla olemme voineet kasvattaa työn vaikuttavuutta merkittävästi. Talkoovetäjien ja satojen vapaaehtoisten lisäksi iso kiitos kuuluu maanomistajille, kaupungeille, eri yhdistyksille ja järjestöille. Menestyksekäs talkoiden järjestäminen ei olisi mahdollista ilman yhteistyötä”, Parkkima sanoo.

Vieraskasvit vakava uhka suomalaiselle luonnolle

Vieraskasveiksi kutsutaan lajeja, jotka ovat siirtyneet ihmisen mukana uusille alueille. Osa näistä lajeista on luokiteltu haitallisiksi, koska ne leviävät ja menestyvät valitettavan hyvin: esimerkiksi merenrannoilla viihtyvä kurtturuusu tukahduttaa tieltään miltei kaiken muun kasvillisuuden. Kun Suomen luontoon kuuluvat alkuperäiset kasvit kärsivät tai katoavat, häviävät myös monet niistä riippuvaiset hyönteiset, kuten perhoset, kovakuoriaiset ja pistiäiset.

”Haitalliset vieraskasvit ovat vakava uhka luonnon monimuotoisuudelle. Suomessa olemme kuitenkin siinä mielessä onnekkaassa tilanteessa, että tähän kasvavaan ympäristöongelmaan voidaan vielä puuttua. Onkin ollut ilahduttavaa huomata, että vapaaehtoiset ovat innokkaasti ryhtyneet konkreettisiin torjuntatöihin”, WWF:n asiantuntija Panu Kunttu sanoo.

WWF:llä on pitkät perinteet talkoiden järjestämisessä. Vuodesta 1977 alkaen järjestö on organisoinut joka kesä talkooleirejä eri puolilla maata. Vieraskasvitalkoiden lisäksi WWF järjesti tänä kesänä kuusi pitkää talkooleiriä, joilla vapaaehtoiset auttoivat luontoa kunnostamalla uhanalaisia perinne- ja paahdeympäristöjä ja rakentamalla vaelluskaloille kutusoraikoita. Leireille osallistui 125 vapaaehtoista. Myös nämä talkooleirit ovat osa Terve askel luontoon -hanketta. Hankkeen rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Lisätietoja:
hankekoordinaattori Tiina Parkkima, Allergia, iho- ja astmaliitto, 040 145 8288, tiina.parkkima@allergia.fi
metsäasiantuntija Panu Kunttu, WWF Suomi, 050 305 5086, panu.kunttu@wwf.fi