Maailman suurin ilmastotapahtuma WWF:n Earth Hour näyttää jälleen valomerkin ilmastolle

Miljoonat ihmiset näyttävät jälleen ilmastotapahtuma Earth Hourissa, kuinka huoli ilmastonmuutoksesta koskettaa ihmisiä ympäri maailmaa. Suomessa Earth Houria vietetään 30. maaliskuuta kello 20.30. Tapahtuma kannustaa suomalaisia tekemään ilmastotekoja ruokalautasellaan joka päivä.

WWF:n ilmastotapahtuma Earth Hour näyttää valomerkin ilmastolle Suomessa jälleen kerran. Viime syksynä hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n raportti totesi, ettei maapallon keskilämpötilan nousua voida rajoittaa 1,5 asteeseen ilman merkittäviä ilmastopäätöksiä.

“Ilmastonmuutos uhkaa kaikkea meille rakasta. WWF:n Earth Hourissa miljoonat ihmiset näyttävät, että planeettamme tulevaisuus on meille elintärkeää. Päättäjien on kuultava viesti ja tehtävä nyt rohkeaa ilmastopolitiikkaa”, sanoo WWF:n pääsihteeri Liisa Rohweder.

Suomessa Earth Hour kiinnittää suomalaisten huomion erityisesti ruuan ilmasto- ja ympäristövaikutuksiin. Tällä hetkellä ruoantuotanto on maailmanlaajuisesti suurin yksittäinen kasvihuonekaasujen aiheuttaja ja suurimpia syitä maailman villieläinten määrän romahtamiseen. Ruoka muodostaa viidenneksen hiilijalanjäljestämme.

“Muuttamalla ruokailutottumuksiamme pystymme merkittävästi hillitsemään ilmastonmuutosta ja luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä”, sanoo WWF:n johtava ruoka-asiantuntija Annukka Valkeapää.

Earth Hour tarjoaa suomalaisille helppoja keinoja miettiä ilmastoystävällisiä ruokavalintoja. Suomessa lukuisat ravintolat ja kahvilat ovat viime vuosina innostuneet osallistumaan WWF:n Earth Houriin ja tarjonneet ilmastoystävällisiä lounaita ja illallisia. Ravintoloiden ja muiden tahojen järjestämät tapahtumat löytyvät earthhour.fi-kampanjasivustolta. Yritykset ja muut tapahtumajärjestäjät voivat lisätä tapahtumansa kartalle ilmaiseksi.

Earth Hour -tapahtumaan voi osallistua myös muilla ilmastotempauksilla ja -tapahtumilla. Monet koulut ja oppilaitokset osallistuvat tapahtumaan jo Earth Hour -viikolla 13. Tapahtuman tunnetuin teko on sammuttaa turhat valot tunnin ajaksi ja näyttää näin symbolinen valomerkki ilmaston puolesta. Suomessa monet kaupungit ja tahot ovat olleet mukana tapahtumassa vuodesta 2009 lähtien, jolloin Earth Houria vietettiin Suomessa ensimmäisen kerran.

Lue tapahtumatiedot ja poimi vinkit Earth Hourin viettoon

Earth Hour lyhyesti

• WWF:n Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Vuonna 2008 tapahtuma laajeni maailmanlaajuiseksi.
  • Vuonna 2018 mukana oli yhteensä ennätykselliset 188 maata ja maantieteellistä aluetta sekä miljoonia yksityishenkilöitä, yhteisöjä ja yrityksiä.
  • Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Vuonna 2018 noin 1,5 miljoonaa suomalaista osallistui Earth Houriin (Kantar TNS).
  • Tapahtuman aikana näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Viime vuonna valot sammuivat maailmanlaajuisesti yli 18 000 tunnetusta maamerkistä. WWF:n Earth Hour ei ole sähkön- eikä energiansäästötempaus, vaan tapahtuman tarkoitus on innostaa ihmisiä ilmastoystävälliseen elämään ja viestiä päättäjille, että ilmastonmuutos edellyttää ripeitä toimia.
  • WWF:n Earth Houria vietetään tänä vuonna lauantaina 30.3.2019 kello 20.30–21.30.

Lisätiedot
Minttu-Maaria Partanen, viestinnän asiantuntija, p. 050 349 6371, minttu-maaria.partanen@wwf.fi
Noora Laaksonen, Earth Hour -koordinaattori, p. 050 471 6127, noora.laaksonen@wwf.fi
Annukka Valkeapää, johtava ruoka-asiantuntija, p. 040 551 5601, annukka.valkeapaa@wwf.fi