Sääksi laskeutui suoraan lähetykseen WWF:n Luontolivessä – katso komea video ensimmäisestä havainnosta

WWF ja luontokuvaaja Juha Taskinen veivät kameran sääksen pesäpaikalle huhtikuun alussa. Ensimmäinen havainto komeasta petolinnusta saatiin keskiviikkona. Sääksien elämää seurataan WWF:n Luontolivessä heinäkuun loppuun asti.

Sääksiä, toiselta nimeltään kalasääskiä, on seurattu WWF:n Luontolivessä jo kolmena kesänä. Tänä vuonna WWF ja luontokuvaaja Juha Taskinen veivät kameran Saimaan Haukivedellä sijaitsevalle pesälle jo varhain keväällä, jotta katsojat voisivat seurata emojen ja poikueen elämää pesinnän alusta asti.

”Lintujen elämää livekameralla seuratessa näkee asioita, joita ei kirjoissa kerrota. Suoran lähetyksen katsominen auttaa ymmärtämään näiden upeiden petolintujen elämää”, Juha Taskinen sanoo.

Sääkset solmivat elinikäisen parisuhteen. Ne munivat huhti-toukokuussa 1–4 munaa, joita naaras hautoo. Sääkset tekevät pitkän muuttomatkan, sillä ne talvehtivat pääasiassa Länsi-Afrikassa. Keväällä ne palaavat takaisin usein samaan pesään.

”Sääksiä on katsottu edelliskesinä satoja tuhansia kertoja. On mahtavaa, että voimme tarjota tänä vuonna mahdollisuuden pidempään seurantaan”, WWF:n viestinnän asiantuntija Joonas Fritze sanoo.

Sääksi on Suomessa elinvoimainen laji, jonka pesimäkannaksi on arvioitu yli 1 100 paria. Vielä hiljattain sääksi luokiteltiin silmälläpidettäväksi eli lähes uhanalaiseksi.

Sääksien vaarana on etenkin metsästys niiden pitkällä muuttomatkalla Afrikkaan. Lisäksi sääksiä uhkaa pula pesäpaikoista. Ne rakentavat pesänsä korkeille paikoille, useimmiten vanhan puun latvaan. Painava pesä tarvitsee alustakseen jykevän puun, mutta vanhat metsät ovat nykyään harvinaisia hakkuiden takia.

Luontoliven kyykameraa katsottu jo 240 000 kertaa

Sääksikamera on osa WWF:n laajempaa Luontolive-palvelua. Luontoliven nettisivuilla voi seurata suoria lähetyksiä suomalaisesta luonnosta. Tällä hetkellä osoitteessa luontolive.wwf.fi voi seurata sääksien lisäksi metsäpeurojen ja kyiden elämää. Esimerkiksi kyykameraa on katsottu vajaan kolmen viikon aikana jo yli 240 000 kertaa. WWF avaa Norppaliven jälleen toukokuussa.

”Haluamme tuoda luonnon ihmisten lähelle. Luontoliven suosio osoittaa, että ihmiset ovat innostuneet, liikuttuneet ja viihtyneet livelähetysten parissa”, Fritze sanoo.

Luontoliven teknisestä toteutuksesta vastaavat Live Eye, Pukki Visuals, BCaster ja Frantic.

Luontolive on saatavilla myös sovelluksena. WWF:n ja suomalaisen startup-yritys BCasterin julkaiseman Luontolive-applikaation avulla jokainen voi seurata livekameroita entistä kätevämmin puhelimen välityksellä. Lisäksi se tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden itse kuvata ja jakaa omat upeat luontokokemuksensa. Ilmainen WWF Luontolive -applikaatio ladattavissa sovelluskaupoista.

Katso luontoa suorassa lähetyksessä!

Klikkaa WWF:n Luontoliveen katsomaan, mitä lajeja voit seurata suorassa lähetyksessä juuri nyt.

Katso WWF:n Luontoliveä

Katso luontoa suorassa lähetyksessä!