Valot sammuvat huomenna ympäri Suomea ja maailmaa WWF:n Earth Hourissa

Maailmanlaajuista ympäristötapahtumaa WWF:n Earth Houria vietetään tänä vuonna turvallisesti kotona, verkossa tai näyttämällä valomerkki ilmaston ja luonnon puolesta. Suomessa muun muassa Tampereella, Hämeenlinnassa ja Lempäälässä on ideoitu erilaisia verkkotapahtumia ja somehaasteita.

Earth Hour sammuttaa jälleen valot tutuista maamerkeistä ympäri maailmaa. Esimerkiksi Eiffel-torni, Colosseum, Sydneyn oopperatalo ja Victoria Harbour Hongkongissa pimentyvät. Maamerkkien valojen sammuttamisella kaupungit, yritykset ja organisaatiot näyttävät symbolisen eleen ilmaston ja luonnon puolesta. Verkkotapahtumat puolestaan keräävät ihmisiä yhteen muun muassa Latinalaisessa Amerikassa, Hollannissa ja Filippiineillä.

Suomessa valot sammuvat muun muassa Helsingissä Yleisradion linkkitornista, kaupunginteatterista ja Kallion kirkosta, Lahdessa Sibeliustalosta, Jyväskylässä Ylistön sillalta sekä Tampereella Näsinneulasta ja Särkänniemen huvipuistoalueelta. Lisäksi mukana on lukuisia kaupunkeja ja kuntia, jotka pimentävät julkisivuvalaistuksia ja katuvaloja. Myös yritykset ovat laajasti mukana näyttämässä valomerkin ilmaston ja luonnon puolesta. Kauppakeskukset sammuttavat mainos- ja julkisivuvalojaan muun muassa Porissa, Turussa ja Kouvolassa.

Earth Hour on aina innostanut keksimään monenlaisia tempauksia ilmaston ja luonnon hyväksi. Tänä vuonna tapahtumia järjestetään etenkin verkossa. Esimerkiksi Hämeenlinnassa kaupunki on järjestänyt kokonaisen Ilmaston viikon täynnä aiheeseen liittyviä verkkotapahtumia ja somehaasteita. Luonto-liiton Hämeen piiri ja Tampereen nuorisopalvelut puolestaan jakavat somessa nuorten kanssa ideoituja vinkkejä Earth Hourin viettoon. Earth Hour on ollut esillä myös lukuisissa kouluissa, joissa järjestetiin Earth Hour -viikolla niin aiheeseen liittyviä aamunavauksia, oppitunteja luonnonvalossa kuin ilmastoystävällisiä lounaita.

Suomessa kerätään Earth Hourin kunniaksi lupauksia planeetalle, ja moni organisaatio on innostunut levittämään sanaa lupauksista. Maapallon hyvinvointia edistäviä lupauksia kannustavat tekemään muun muassa Vaasan yliopiston ylioppilaskunta ja vantaalainen Sotungin lukio. Lupauksilla kiritetään päättäjiä kohti ripeitä ja vaikuttavia päätöksiä luonnon ja ilmaston puolesta.

“On tärkeää, että päättäjät kuuntelevat huolestunutta viestiä juuri tänä vuonna, sillä heillä on edessään lukuisia planeettamme kannalta tärkeitä päätöksiä. Lupauksia on jo nyt jätetty monipuolisesti, mikä osoittaa, että luonnon ja ilmaston huomioiville päättäjille on luvassa tukea ja kiitosta”, WWF Suomen ilmastovastaava Bernt Nordman sanoo.

Tapahtumapäivän aattona yli 1700 henkilöä oli tehnyt WWF:n Earth Hour -sivuilla.

Lisää vinkkejä Earth Hourin viettoon kotona sekä alueesi valomerkit löydät täältä.

Kuvia median käyttöön löydät täältä.

WWF:n Earth Hour lyhyesti

• WWF:n Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Vuonna 2008 tapahtuma laajeni maailmanlaajuiseksi.
• Vuonna 2020 mukana oli yhteensä 190 maata ja maantieteellistä aluetta sekä miljoonia yksityishenkilöitä, yhteisöjä ja yrityksiä.
• Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Vuonna 2020 Earth Houriin osallistui noin 1,4 miljoonaa suomalaista (Kantar TNS).
• Tapahtuman aikana näytetään valomerkki maapallon puolesta sammuttamalla turhat valot. Tapahtuma tunnetaankin siitä, miten tuhannet maamerkit ympäri maailmaa sammuttavat valonsa tunnin ajaksi.
• WWF:n Earth Hour ei ole sähkön- eikä energiansäästötempaus, vaan tapahtuman tarkoitus on innostaa ihmisiä ilmasto- ja luontoystävälliseen elämään ja viestiä päättäjille, että ilmastonmuutoksen ja luonnon köyhtymisen torjunta edellyttää ripeitä toimia.
• WWF:n Earth Houria vietetään tänä vuonna lauantaina 27.3.2021 kello 20.30–21.30 paikallista aikaa.

Ohjelmajohtaja
Bernt Nordman