WWF-lähettiläs

Etsimme WWF-lähettiläitä syksyllä 2022 alkavalle koulukiertueelle.

WWF-lähettiläät tekevät merkittävää ympäristökasvatustyötä kouluissa ja toimivat WWF:n kasvoina eri-ikäisten oppijoiden parissa. Vuodesta 2009 lähtien WWF:n koulukiertueet ovat tavoittaneet jo yli 170 000 lasta ja nuorta.

Haemme nyt lähettiläitä syksyllä käynnistyvälle yläkouluille, lukioille ja ammatillisille oppilaitoksille suunnatulle kiertueelle. Kiertue jatkuu kaksi vuotta. Sen tavoitteena on tarjota yli tuhat oppituntia ja tavoittaa nuoria mahdollisimman kattavasti eri puolilla maata.

Kiertueen teemana on ylikulutus ja sen vaikutukset luontokatoon sekä toimet näiden vähentämiseksi. Oppitunnin tavoitteena on vahvistaa oppilaiden toimijuutta ja saada heidät oivaltamaan roolinsa ympäristötoimijoina, osana systeemiä. Herättelemme myös globaalivastuuta, sillä teemaa tarkastellaan erityisesti trooppisiin metsiin kohdistuvan kulutuksemme kautta, esimerkkeinä kahvi ja kaakao. Kiertuetta rahoitetaan ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroin.

Saat kattavan koulutuksen lähettilääksi

Lähettilään toimenkuvaan kuuluu toiminnallisten oppituntien pitäminen WWF:n laatimien sisältöjen pohjalta sekä itsenäinen tuntien sopiminen oppilaitosten kanssa. WWF-lähettiläät tekevät vierailuja oman aikataulusa ja elämäntilanteensa mukaisesti. Koulutukseen osallistuneiden lähettiläiden toivotaan kuitenkin pitävän vähintään kymmenen oppituntia kiertueen aikana.

Kaksipäiväinen (pe-la) lähettiläskoulutus pidetään syyskuun puolivälissä Helsingissä. Koulutuksessa käydään läpi WWF-lähettiläänä toimimisen käytäntöjä, perehdytään perusteellisesti kiertueen teemaan, opetellaan oppitunnin sisältö aktiviteetteineen ja harjoitellaan esiintymistä.

Kouluvierailuista maksetaan tuntipalkkio. Lisäksi lähettiläiden matkat koulutukseen ja kouluvierailuille korvataan. Lähettiläitä koulutetaan enintään 40.

Hae mukaan kiertueelle!

Lähettiläiksi toivotaan esiintymistaitoisia ja innostavia persoonia eri puolilta Suomea. Kokemus nuorten kanssa toimimisesta ja ympäristöosaaminen ovat eduksi mutta eivät välttämättömiä.

Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi 10.6.2022 mennessä osoitteeseen [email protected].

Ohjelmajohtaja
Hanna Seimola